چرا عضویت ایران در سازمان شانگهای یک فرصت مناسب است؟

«کمیل طیبی»، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در مصاحبه‌ای درباره عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای به فواید و مزایای این عضویت برای پیشبرد مناسبات اقتصادی ایران اشاره کرد گفت: امروزه عضویت در اتحادیه‌های اقتصادی مثل اتحادیه شانگهای که علاوه بر عواید اقتصادی قابل توجه، ابعاد سیاسی و امنیتی خاص خود را نیز دارد برای کشورها بسیار حائز اهمیت است چرا که عضویت در سازمان های بین‌المللی به گسترش ظرفيت های اقتصادی کشورها وافزایش تعاملات چند جانبه بین المللی کمک می‌کند.


به گزارش جامعه ایده آل ؛«کمیل طیبی»، اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان در مصاحبه‌ای درباره عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای به فواید و مزایای این عضویت برای پیشبرد مناسبات اقتصادی ایران اشاره کرد گفت: امروزه عضویت در اتحادیه‌های اقتصادی مثل اتحادیه شانگهای که علاوه بر عواید اقتصادی قابل توجه، ابعاد سیاسی و امنیتی خاص خود را نیز دارد برای کشورها بسیار حائز اهمیت است چرا که عضویت در سازمان های بین‌المللی به گسترش ظرفيت های اقتصادی کشورها وافزایش تعاملات چند جانبه بین المللی کمک می‌کند.

وی افزود: عضویت در اتحادیه‌های منطقه‌ای یا بین‌المللی از این جهت حائز اهمیت است که وقتی کشورها عضو چنین سازمان‌هایی می‌شوند بازارهای آنها گسترش می یابد، چرا که یک واحد اقتصادی با بنگاه ها و واحدهای اقتصادی دیگری شریک و وارد تعاملات تجاری گسترده تری می‌شود. این مدل سبب افزایش همکاری ها در بخش صنعت می شود، به نحوی که بخش صنعت هر کشوری با بخش صنعت کشورهای دیگر به صورت یکپارچه عمل می کنند.در چنین حالتی اقتصاد منطقه ای شکل می گیرد و چون اعضا در قالب یک اتحادیه فعالیت می کنند، یکپارچگی اقتصادی ایجاد شده به گسترش روابط تجاری فی مابین کمک می‌کند.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان به تاثیر توافق نامه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در گسترش روابط تجاری کشورها اشاره کرد و اظهار داشت: معمولا کشورها بین خود پیمان نامه‌های متعدد اقتصادی ایجاد می‌کنند. بعضی از معاهده نامه یا توافق نامه بر حذف تعرفه ترجیحی تاکید می‌کند چرا که کشورهایی که با یکدیگر در یک اتحادیه همکاری دارند تصمیم می گیرند تا نظام تعرفه ای را بین خود تعدیل یا حذف کنند تا جریان تجاری بین این کشورها بیشتر شود.

وی درباره مزایای عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای نیز عنوان کرد: اگر ایران وارد اتحادیه اقتصادی شانگهای شود، این موضوع به گسترش بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی ایران کمک می‌کند و ایران براساس این عضویت می‌تواند هدف گذاری صادراتی داشته باشد. کشورهای هدف صادراتی با عضویت در سازمان های بین المللی راحت تر پیدا می‌شوند و کارها با سرعت بیشتری تسهیل می‌یابد. ضمن اینکه عضویت در سازمان شانگهای می‌تواند منجر به تعدیل برخی مسائل و مشکلات سیاسی و غیر اقتصادی نیز شود.

آقای طیبی حل مشکل «کمبود سرمایه» را از دیگر مزایای عضویت در سازمان‌های بین‌المللی دانست و گفت: برخی از کشورها به دلیل امضای توافق‌نامه‌ها که فعالیت‌ها و همکاری‌های اقتصادی در آن ذکر شده، باید راه را برای همکاری دیگر کشورهای عضو فراهم کنند. در چنین وضعیتی قطعا مزیت‌های نسبی اقتصادی کشورها تقویت می شود و جریان سرمایه با سهولت بیشتری در چارچوب اتحادیه‌های اقتصادی رخ می‌دهد، بنابراین در این چرخه مشکلات کمبود سرمایه کشورها حل می‌شود.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به ظرفیت سازمان همکاری‌های شانگهای برای افزایش مبادلات «غیردلاری» میان کشور تاکید کرد:  با توجه به اینکه در سازمان شانگهاي قدرت‌های بزرگ اقتصادی مثل روسیه، چین و هند حضور دارند طبیعتا همکاری با این کشورها بخصوص در موضوع ارتباط‌دهی کشورها برای تجارت بیشتر در جاده ابریشم می تواند منجر به افزایش تعاملات منطقه ای بین کشورها شود. از این جهت عضویت عضو جدیدی مثل ایران، فرصتی پیش روی کشور برای افزایش تعاملات اقتصادی به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‌کند. ضمن اینکه در بسیاری اوقات کار کردن در چارچوب اتحادیه اقتصادی که ملزومات سیاسی امنیتی و اجتماعی آن فراهم می شود حتی می تواند نقش تحریم های اقتصادی را بر اقتصاد ایران کمرنگ کند. لذا در چارچوب این اتحادیه می‌توان معاملات غیر دلاری داشت، معاملاتی که مشمول تحریم‌های دلاری نمی‌شود.

وی در پایان امکان عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای را  یک «فرصت مناسب» دانست و گفت: عضویت در سازمان های بین‌المللی و منطقه‌ای می تواند منجر به انتقال تکنولوژی بین شرکا شود. به این دلیل که شرکا متعهد به همکاری تجاری، اقتصادی و سرمایه گذاری می‌شوند. نظایر این موضوع را در اتحادیه اروپا و سایر همکاری های بین‌المللی دیده ایم، ضمن اینکه هدف از شکل گیری سازمان همکاری‌های شانگهای نیز همین موارد بوده است، بنابراین باید از فرصت مناسب ایجاد شده برای عضویت در این سازمان برای توسعه روابط تجاری واقتصادی خود با کشورهای منطقه استفاده کنیم.


کد خبر : 70289 || تاریخ : ۱۴۰۱/۰۶/۲۴ || دسته بندی : سیاسی