به گزارش جامعه ایده آل؛ حمیدرضا خان محمدی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس این سازمان با اعلام این خبر اظهار داشت: رویکرد تحولی مدرسه به کانون تربیت و پیشرفت محله گام بلند و مهمی است که ضمن تحقق شرایط کالبدی و برنامهریزی موردنیاز تربیت تمام ساحتی مورد انتظار سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، زمینه ساز تربیت دانش آموزان با مراتبی از حیات طیبه خواهد بود.
خان محمدی افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به صراحت بر افزایش نقش مدرسه به عنوان کانون پیشرفت و توسعه محله، به ویژه در ابعاد فرهنگی – اجتماعی اشاره شده است. از جمله به فراهم آوردن زمینههای لازم برای نقش آفرینی مدرسه به عنوان کانون کسب تجربیات تربیتی محله و جلوهای از جامعه اسلامی و حیات طیبه با تفویض اختیار و مسئولیت به آن و استانداردسازی تمام مولفهها و عوامل درون مدرسه اشاره شده است.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور اذعان داشت: نهادینه سازی و تقویت همکاری مدرسه با مراکز فرهنگی و علمی محله به ویژه مسجد و کانونهای مذهبی و حوزههای علمیه و مشارکت فعال مدیران، معلمان و دانشآموزان در برنامههای مرتبط محله و نیز حضور نظاممند و اثربخش روحانیون توانمند و مبلغان مذهبی باتجربه در مدرسه مستقیما در سند تحول مورد تاکید قرار گرفته که در رویکرد جدید هدف گذاری شده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: برقراری ارتباط سازمان یافته مراکز علمی پژوهشی با نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی در سطح ملی و منطقه ای و بهرهمندی از پشتیبانی علمی و تخصصی حوزههای علمیه و موسسات آموزش عالی و مراکز آموزش فنی و حرفهای به ویژه دانشکدههای علوم قرآنی، علوم تربیتی و روانشناسی در مدارس زمینه ساز رشد متوازان دانش آموزان، اولیا و معلمان خواهد بود ، که مدرسه به عنوان کانون پیشرفت و تربیت محله به دنبال آن است.
گفتنی است شیوهنامه تحولی مدرسه کانون تربیت و پیشرفت محله که در شورای عالی آموزش و پرورش در حال بررسی می باشد ضمن تبیین و طرح مساله و چهارچوب نظری طرح ،اهداف، رویکردهای پایه و انتظارات عملکردی را تعیین نموده است و در نهایت به منظور اجرایی شدن شیوهنامه مذکور مقررات کلی، الزامات عملکردی، وظایف و نقش نهادهای موثر مشخص گردید.
انتظار می رود با تصویب شیوه نامه مذکور در شورای عالی آموزش و پرورش شاهد گام بلندی در دسترسی به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشیم.