به گزارش شبکه خبری ایرانیان، علی ربیعی در نشست خبری کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی افزود: علاوه بر تشریح اقدامات صورت گرفته سعی میکنیم ابهامات مطرح شده را پاسخ دهیم. به تمام اظهارنظرهایی که در این چند روز مطرح شده، پاسخ میدهیم ما وظیفه روشنگری داریم و باید حقیقت اتفاق را روشن کنیم برخی با انگیزه غیرروشنگرانه نظریاتی را مطرح میکنند که این نوع از سلامت اطلاعرسانی درست نیست. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه این موضوع باید در ابعاد سیاسی فنی و امدادی عملیاتی تشریح شود، گفت: از همکاران خود در دولت خواستم سایتی درباره این حادثه باز کنند تا پاسخگوی سوالات باشم. گزارش جامعی از موضوع را منتشر خواهم کرد. سبقه اینگونه گزارشات را داشتهام در این ماجرای جانسوز هم یک گزارش تفصیلی در رابطه همه ابعاد ان منتشر خواهم کرد. نماینده رئیس جمهور در بررسی سانحه نفتکش سانچی خاطرنشان کرد: درخواست کمک رسمی از همان ابتدای حادثه ارسال شد. و همان زمان اقدامات دیگری نظیر تشکیل جلسات متعدد با نمایندگان وزارت خارجه، راه و شرکت ملی نفتکش و جلسه هیئت دولت، اعزام کارشناس و امدادگر به چین و تشکیل ستاد در شانگهای از دیگر اقدامات ما در آن مقطع بود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: روز سهشنبه رئیسجمهور جلسهای تشکیل داد. برای اینکه یک نفر تمام وقت پای کار باشد من تعیین شدم و مدام با آقای ظریف در ارتباط بودم. وی قرار بود برای پیگیری برجام به چین برود، اما وزیر خارجه چین آماده نبود و در نهایت تلفنی صحبت کردند و معاون نخست وزیر چین مسئولیت هماهنگی کارها را پذیرفت. وی با بیان اینکه در همین رابطه سفرای چین، ژاپن و کره جنوبی خواسته شدند، گفت: کمیتهای به شانگهای فرستاده شد. گروهی به چین و ژاپن فرستاده شد تا اگر باد کشتی را آنجا برد ما آنجا مستقر باشیم. ژاپنیها هم در این رابطه اعلام آمادگی کردند. ربیعی تاکید کرد: بخاطر اینکه معطل نشویم، پروتکل را اجرا نکردیم و بدون تشریفات سیاسی عازم چین شدیم و تقریبا تا روز برگشت با فرماندهان چینی در اتاق عملیات جلسه داشتیم. کار ما در واقع تقریبا پس از اطلاع از حادثه و در ایران آغاز شد و وزیر خارجه شخصا این مساله را دنبال کرد. کشتیرانی و وزارت راه هم در بالاترین سطح پیگیر بودند. ربیعی تاکید کرد: داستانسراییهای ژولورنی صورت میگیرد که نشان میدهد مطرحکنندگان آنها نه آگاهی از دریا و نه اطلاعی از روابط بین الملل دارند. مسائل مطرح شده مبنی بر حمله موشکی آمریکا به نفتکش سانچی دروغ واضح است. شایعات مطرح شده در باره نفتکش ایرانی داستانسرایی است وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مسائلی که در فضای مجازی مطرح میشود، که این محموله برای کره شمالی بوده، رادار کشتی خاموش بوده و موشک آمریکایی آن را مورد اصابت قرار داده یک داستانسرایی ژول ورنی است. ربیعی در مورد بررسی سانحه نفتکش سانچی با بیان اینکه مطرح کنندگان این مسایل نه از دریانوردی آگاهی دارند و نه از روابط بین الملل افزود: مگر میتوان یک نفت کش را با موشک مورد اصابت قرار داد و هیچ راداری در دنیا آن موشک را ردیابی نکند؟ مگر میشود کشتی به مقصد کره جنوبی نباشد و کره ایها اعلام کنند محموله این نفتکش برای ماست؟ و آیا اساساً محل برخورد موشک و دماغه یک کشتی یکسان است؟ ربیعی با نشان دادن بارنامه نفتکش سانچی به خبرنگاران گفت: این بارنامهای است که دولت کره جنوبی آن را تایید کرده و در روابط بین الملل اصلا چنین چیزی شدنی نیست و اگر کسی کمترین آگاهی از مسائل سیاسی و روابط بین الملل داشته باشد بر این شایعات خط بطلان میکشد. ربیعی با بیان اینکه همکاران من، از نزدیک کشتی فله بر چینی را که با نفت کش سانچی تصادف کرده، بازدید کرده اند وحتی درخواست مصاحبه با خدمه آن کشتی داده شده است گفت: موضوع تصادف را پیگیری میکنیم، اما یکی از دلایل احتمالی برخورد، شلوغی این آبراه بین المللی است و همین چندوقت پیش نیز یک ناو آمریکایی با یک محموله پتروشیمی در همین منطقه تصادف کرد که در آن سانحه نیز چندین نفر از خدمه کشتی نیز جان خود را از دست دادند. در ادامه راستاد رئیس سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفت: این مطلب که در فضای مجازی منتشر شده یا موقعیت یاب ماهوارهای نفتکش سانچی خاموش بوده فقط یک گمانه زنی است و هیچ سندی در این خصوص ارایه نشده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص اینکه چرا رادارهای چینی این کشتی را ردیابی نکرده اند هم گفت: بدلیل زیاد بودن فاصله نفتکش با اولین بندر ایستگاههای ساحلی قادر به ردیابی این نفتکش نبودند. راستاد با بیان اینکه جی پی اس و یا همان موقعیت یاب ماهوارهای یک سیستم متداول و روتین است و حتی قایقهای موتوری هم از آن استفاده میکنند، گفت: امکان ندارد نفتکشی با عظمت سانچی و یا کشتی چینی از این سیستم استفاده نکرده باشند. راستاد با بیان اینکه بطور قطع هردو کشتی از جی پی اس استفاده میکرده اند گفت: قطعا اطلاعات این مسئله در جعبه سیاه این کشتی موجود است و ان شاء الله بزودی استخراج و به اطلاع عموم خواهد رسید. وی با رد این شایعه که کشتی ایرانی برای فرار از ردیابی شدن جی پی اس خود را خاموش کرده، گفت: کشتیها مجهز به سیستمی به نام آی ای اس یا سیستم شناسایی خودکار هستند، که وقتی روشن باشند یک سری دادهها را به ایستگاههای ساحلی ارسال میکنند و ایستگاههای ساحلی میتوانند اطلاعاتی همچون مبداء، مقصد، نوع محموله، میزان بار و مالکیت کشتی و ... را شناسایی کنند. راستاد در پاسخ به این موضوع که چرا ایستگاههای ساحلی نفت کش سانچی را شناسایی نکرده اند؟ گفت: بُرد سیستم شناسایی خودکار، چون بر روی وی اچ اس قرار دارد کم است و حدود ۵۰ کیلومتر بیشتر نیست، این درحالیست که نفتکش سانچی در زمان سانحه ۱۵۸ مایل دریایی یعنی حدود ۳۲۰ کیلومتر از اولین ایستگاه ساحلی فاصله داشته و در این شرایط سیستم شناسایی خودکار عمل نمیکند. راستاد ابراز امیدواری کرد: با استخراج اطلاعات جعبه سیاه نفتکش سانچی به همه این سوالات پاسخ داده شود. علي ربيعي در پاسخ به اين پرسش که سرکنسول ايران در شانگهاي روز اول حادثه در ارتباط تلويزيوني با شبکه خبر اعلام کرده که محيط زيست براي چيني ها مهمتر از جان خدمه سانچي است با اين وجود چرا به چيني ها اعتماد کرديد و از ديگر کشورها کمک نخواستيد؟ افزود: از روز اول از ژاپن، کره جنوبي، سنگاپور و سازمان هاي بين المللي دريانوردي درخواست کمک کرديم از آنجا که سانحه در آبهاي چين اتفاق افتاد لذا دولت چين بايد به عنوان مسئول اصلي که مسئوليت بين المللي دارد به موضوع مي پرداخت. وي با بيان اينکه درمورد صحبت هاي ديگران اظهار نظري ندارم اضافه کرد: درروزهايي که آنجا بوديم به طور طبيعي مباحثي صورت مي گرفت و دلمان مي خواست با سرعت و شدت بيشتري کار دنبال شود مباحثي از جمله اينکه جان آدم ها براي چيني ها کمتر از محيط زيست اهميت دارد مطرح مي شد اما از مقامات رسمي چين چيزي در اين باره نشنيدم ضمن اينکه با پيگيري هاي که انجام داديم شواهدي اصلي که جان آدم ها براي چيني ها مهم نباشد مشاهده نکرديم. همچنين محمود فرازنده مديرکل آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه دراين نشست گفت: ساعت هاي اول حادثه ساعت هيجان انگيز و احساسي بود و برخي ها مي گفتند چرا ساعت 8 شب که اتفاق افتاد عمليات امداد و نجات شروع نشد يا اينکه مي گفتند سرکنسول ايران موضوعاتي اين گونه بيان کرده که ما چنين بيانيه از سرکنسول نديديم. وي افزود: اينکه چرا فردا امداد رساني آغاز شد بايد گفت: محل سانحه از ساحل شانگهاي بيش از 300 کيلومتر فاصله داشت و سرعت کشتي هاي امدادرسان هم حداکثر 15 گره دريايي است که از زمان شروع عمليات 10 تا 15 ساعت طول مي کشد تا کشتي ها امدادرسان به محل حادثه برسند. فرازنده گفت: اينکه گفته شده به علت بحث هاي زيست محيطي و لکه هاي نفتي، کمک رساني چيني ها انجام نشد اصلا صحت ندارد و اين بحث هايي که تحث تاثير جو رواني در مقطع خاص زماني عنوان شد مورد تاييد ما نيست. وي افزود: با درخواست کمک ما و فاصله زماني کم، کشتي آتشخوار ژاپني در محل حضور يافت ضمن اينکه کشتي هاي آب پاش و فوم کره جنوبي هم در محل حضور يافتند اما ظرفيت انفجار به مراتب بالاتر از آن چيزي بود که انتظار مي رفت ضمن اينکه لکه نفتي نيز 12 تا 15 مايل اطراف سانچي را دربر گرفته بود حتي نظر کارشناسان بر اين بود که امکان ادامه حيات سرنشينان کشتي در آن مقطع وجود نداشته است. حادثه سانچي در 60 سال اخير بي سابقه است ربيعي در تشريح اقدامات صورت گرفته، در چارچوب امداد رساني به خدمه نفتکش سانچي افزود: حادثه در ساعت 15:30 به وقت تهران به وقوع پيوست و ما ساعت 19 از اين حادثه مطلع شديم و در همان ساعت هيئتي را به سفارت چين ارسال کرديم و هما ن روز ستادي در شرکت ملي نفتکش ساعت 19:30 تشکيل شد و از کشورهاي همجوار محل وقوع حادثه و سازمان هاي جهاني درخواست کمک شد. ربيعي تصريح کرد: روز يکشنبه با حضور نماينده هاي وزارت خانه راه ، نفت و امور خارجه کميته ويژه تشکيل شد و تقريبا در روز يکشنبه در جلسه هيئت دولت موضوع با حضور وزراي ذيربط مورد بررسي قرار گرفت . رييس کميته ويژه حادثه سانچي گفت: روز دوشنبه اين کميته ويژه تشکيل شد و حادثه از ابعاد مختلف مورد بررسي قرار گرفت و البته کارشناسان سازمان بنادر و دریانوردي و شرکت ملي نفتکش همان روز يکشنبه به چين اعزام شدند و در ستاد فرماندهي بحران تشکيل شده در منطقه ، در بندر شانگهاي، حضور يافتند . ربيعي افزود: رييس جمهور روز سه شنبه جلسه ويژه تشکيل داد که علاوه بر پيگيري بيشتر حادثه ، شرايط براي حرکت مستمر در جهت سازماندهي همه اقدامات انجام شود و در همين چارچوب روز چهارشنبه من به عنوان نماينده ويژه و رييس ستاد پيگيري تعيين شدم. وزير کار ادامه داد: قرار بود آقاي ظريف براي بررسي مسئله برجام به چين سفر کند، اما به دليل آماده نبودن وزير امور خارجه چين اين سفر انجام نشد، قرار بود در اين سفر آقاي ظريف مسئله سانچي را از نزديک پيگيري کند، در همين زمان ما سفراي چين و ژاپن را خواستيم تا موضوع کمک رساني بيشتر مورد توجه قرار گيرد، البته دو گروه کارشناس به چين و ژاپن نيز اعزام شدند. ربيعي همچنين افزود: با ادامه آتش سوزي در سانچي براي پيگيري بهتر و مستمر، کميته ويژه با حضور نماينده ويژه رييس جمهور در چين تشکيل شد و من با حضور در چين بدون در نظر گرفتن پروتکل هاي متداول بصورت مستقيم پيگيري هاي لازم را انجام دادم. رييس کميته ويژه بررسي حادثه کشتي سانچي با ابراز تسليت به مردم ايران ، خانواده جانباختگان و خانواده بزرگ دريانوردي تاکيد کرد: اين فاجعه ابعاد مختلفي دارد که بُعد انساني آن به دليل غربت و ناگهاني بودن فاجعه و شکل شهادت اين افراد بر فاجعه آميز بودن آن افزوده است.
مسائل مطرح شده مبنی بر حمله موشکی آمریکا به نفتکش سانچی دروغ واضح است
نمیتوان یک نفت کش را با موشک مورد اصابت قرار داد و هیچ راداری در دنیا آن موشک را ردیابی نکند
خاموش بودن موقعیت یاب ماهوارهای نفت کش سانچی فقط یک گمانه زنی است و هیچ سندی در این خصوص ارایه نشده است
نفت کش سانچی در زمان سانحه حدود ۳۲۰ کیلومتر از اولین ایستگاه ساحلی فاصله داشته و در این شرایط سیستم شناسایی خودکار عمل نمیکند
قصور چيني ها را در نجات سرنشينان سانجي مشاهده نکرديم
رئيس کميته ويژه رسيدگي به حادثه نفتکش سانچي گفت: از همان ابتداي سانحه سانچي از شرکت سلويج که از شرکت هاي بين المللي امدادرساني است خريد خدمت کرديم و حتي دو روز بعد هم کارشناسان هلندي با قراردادي که منعقد کرديم آمدند و شروع به کار کردند.
اينکه گفته شده به علت بحث هاي زيست محيطي و لکه هاي نفتي، کمک رساني چيني ها انجام نشد اصلا صحت ندارد
رئيس کميته ويژه بررسي حادثه کشتي سانچي گفت: حادثه براي اين نفت کش در تاريخ 60 ساله دريانوردي جهان بي سابقه بوده است و ما تلاش داريم اين حادثه را از ابعاد مختلف مورد بررسي قرار دهيم.