رابطه ایران و سوریه راهبردی است
تاریخ: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 01:51:39


http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 34582 || تاریخ : ۱۳۹۷/۰۶/۱۱ ۲۲:۳۷                 آسیا اقیانوسیه

وزیر خارجه سوریه در گفتگو با روسیا الیوم؛

رابطه ایران و سوریه راهبردی است


ایرانیان_ولید المعلم گفت: رابطه سوریه با ایران یک رابطه راهبردی است که بر سر آن با هیچ طرفی معامله نمی شود.


رابطه ایران و سوریه راهبردی است

به گزارش شبکه خبری ایرانیان، وزیر امور خارجه سوریه با اشاره به اینکه آمریکا همواره فرمانبردار سیاست های رژیم صهیونیستی در منطقه است گفت رابطه سوریه با ایران یک رابطه راهبردی است که بر سر آن با هیچ طرفی معامله نمی شود.
ولید معلم در ادامه مصاحبه اختصاصی شبکه تلویزیونی روسیا الیوم با وی در پاسخ به این سئوال که شما درباره هر گونه حمله جدید به سوریه به آمریکا هشدار دادید. آیا رابطه شما با طرف آمریکایی تا این اندازه متشنج است یا اینکه همانطور که برخی رسانه ها به آن اشاره کردند میان شما و برخی هیئت های آمریکایی دیدارهای محرمانه صورت می گیرد ؛ گفت: هیچ گونه دیدارهای محرمانه ای وجود ندارد. چون سئوالی که مطرح می شود این است که از این دیدارها چه سودی می بریم؟ آیا دولت آمریکا مورد اعتماد است و آیا به توافق ها پایبند است؟ هرگز چنین نیست.
وی افزود دولت آمریکا خود را برای خدمت به منافع اسرائیل وقف کرده است و سیاستی را در منطقه ما اجرا می کند که اسرائیل بر واشنگتن دیکته می کند. من از این تریبون هر گونه دیداری با دولت آمریکا یا نمایندگانش را تکذیب می کنم. آمریکا از سال 2011 یعنی زمانیکه بحران سوریه آغاز شد دشمنی آشکار خود را به سوریه نشان داد. بر اساس شواهد موجود، دولت آمریکا تا این لحظه همچنان از داعش حمایت می کند. واشنگتن، جبهه النصره را به سلاح مجهز کرد و فراهم کردن مقدمات برای حمله سه جانبه به سوریه به بهانه استفاده از تسلیحات شیمیایی در واقع بخشی از حمایت های آمریکا از داعش و برای طولانی کردن مدت بحران در سوریه به شمار می آید؛ به ویژه آنکه ما در مرحله پایانی بحران هستیم.
وزیر خارجه سوریه در پاسخ به این سئوال که آیا امکان ندارد هیچ تماسی میان دمشق و واشنگتن حتی از طریق برخی میانجگری هاصورت بگیرد افزود: من چنین موضوعی را بعید می دانم.
کلاه سفیدها در حال آماده سازی سناریو حمله شیمیایی در ادلب معلم در پاسخ به این سئوال که درباره حمله شیمیایی جدید در ادلب خبرهای بسیاری شنیده شده است. آیا با توجه به اینکه نیروهای (موسوم به) کلاه سفید برای چنین حمله ای، 44 کودک را ربودند، درباره این سناریو اطلاعی دارید گفت: نخست آنکه نیروهای کلاه سفید، کودکان را ربودند و شهادت های دروغین این کودکان را در پایگاه های اینترنتی منتشر کردند. دوم اینکه شماری کانتینرهای حاوی گاز کلر از طریق جبهه النصره به مناطق تحت تسلط نیروهای کلاه سفید در ادلب به صورت قاچاق منتقل شده است. آنها با همکاری سازمان اطلاعات انگلیس در حال آماده کردن یک سناریو هستند که پس از آغاز عملیات نظامی در ادلب، این سناریو برای جهانیان رونمایی می شود. در واقع پیش از این هم مقدماتی برای حمله سه جانبه به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی در خان شیخون صورت گرفت و آمریکا به فرودگاهی در سوریه حمله کرد. در ماه آوریل گذشته نیز به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی در شهر دوما حمله سه جانبه صورت گرفت. پیش از آنکه بازرسان بین المللی تحقیق درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در دوما را آغاز کنند آنها به این حملات دست زدند. این نشان می دهد آنها به این بهانه متوسل می شوند تا جامعه بین المللی را فریب دهند و هیچ کسی این داستان ها را باور نمی کند؛ به ویژه پس از آنکه اسرائیل شماری از نیروهای کلاه سفید را از استان های جنوبی سوریه به اسرائیل و پس از آن به اردن منتقل کرد. غرب هم اذعان کرد اسرائیل، از این گروه حمایت می کند و به آنها پناه می دهد.

رابطه با ایران با قابل معامله نیست
وی در پاسخ به اینکه شما گفتید پرونده بازسازی سوریه پس از جنگ، اولویت روسیه است. اما برخی خبرها حاکی است شماری از کشورهای عربی و کشورهای حوزه خلیج فارس به دمشق پیشنهاد بازسازی دادند و در مقابل از دمشق خواستند در خصوص هم پیمانی با ایران امتیازهایی بدهد. آیا این مسئله صحت دارد اظهار کرد: من گمان نمی کنم چنین باشد. نخست آنکه رابطه سوریه با ایران با هیچ طرفی قابل معامله نیست. رابطه دو طرف، یک رابطه راهبردی است که از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 و به سبب مواضع جمهوری اسلامی درباره مسئله فلسطین شکل گرفت. اگر مواضع شاه را با مواضع جمهوری اسلامی مقایسه کنیم یک تحول واقعی (در مواضع ایران) می یابیم. دوم اینکه رابطه دو طرف از آن زمان به سرعت و به طور عمیق پیشرفت کرد. از این رو هر چقدر که پیشنهادهای فریب دهنده ارائه شود اما این رابطه، معامله نمی شود.
وی در پاسخ به اینکه _ با این حال شما برای بازسازی سوریه به پول نیاز دارید. این کمک مالی از جانب چه کسی تأمین می شود و برخی می گویند روسیه با بحران اقتصادی، تحریم ها و بسیاری از مشکلات اقتصادی و مالی رو به رو است_ گفت: اول آنکه روسیه کشور بزرگی است و هیچ کسی (در سوریه) از دیگری گدایی نمی کند. ما هم توانایی هایی داریم. ما در خشکی و دریای سوریه، نفت داریم. منابع نفت در ساحل لاذقیه و بانیاس از دیگر مناطق دریای مدیترانه بسیار غنی تر است. دوم اینکه ما تلاش ها و کمک های دولتی را برای بازسازی سوریه آغاز کرده ایم. بازسازی بیشتر روستاهای آزادشده آغاز شده است. مسلماً زیرساخت ها ویران شده است که (برای بازسازی) به تجربه و حمایت مالی خارجی نیاز دارد و کشورهای دوست مانند روسیه، ایران، هند، مالزی، چین و برزیل همه کشورهایی هستند که امکانات دارند.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، پیشنهاد کمک نکرده اند و به نظر شما چنین پیشنهادی نخواهند کرد گفت: هرگز آنها چنین پیشنهادی نمی کنند. کشورهای عرب خلیج فارس، تصمیم گیرنده نیستند. این کشورها آنچه را که واشنگتن به آنها دستور می دهد اجرا می کنند. ما نمی دانیم دیگر برای آنها پولی باقی مانده است یا نه. چون حتی هزینه حضور نظامی واشنگتن در سوریه با کمک مالی کشورهای عرب خلیج فارس تأمین می شود.

حضور نظامی آمریکا در سوریه غیر قانونی است
وزیر امور خارجه سوریه درباره حضور نظامی آمریکا گفت: حضور نظامی آمریکا در سوریه، غیرقانونی است. چون هیچ کسی در سوریه برای حضور آمریکا درخواست نکرد و دولت قانونی سوریه در برابر حضور نظامی آمریکا، موضع قاطعی دارد. چون غیرقانونی است. آنها به سوریه آمدند تا در رسیدن به راهکار نهایی نقشی داشته باشند و مسلماً نقش آنها به ضرر منافع مردم سوریه است. از این رو تأکید می کنیم که حضور نظامی آمریکا، غیرقانونی است و در برابر آن مقاومت می کنیم.
معلم درباره اینکه از نظر دمشق راه حل نهایی بر اساس راه حل سیاسی سوچی یا آستانه و یا ژنو متمرکز است اظهار کرد: همه این راهکارها قابل قبول است. هر یک از این نشست ها در حل و فصل نهایی بحران سوریه جایگاهی دارند. در واقع نشست آستانه بود که مناطق کاهش درگیری را مشخص کرد و این نشست بیشتر جنبه نظامی دارد تا جنبه سیاسی. نشست سوچی هم مقری برای گفت و گوی طرف های سوری بود. این گفت و گوها همه جانبه بود و بیش از دو هزار سوری در آن شرکت کردند. سوچی نقطه تحول مهمی بود و نشست ژنو از نشست سوچی استفاده کرد. اما متأسفانه نشست ژنو همچنان تحت فشارهای غرب قرار دارد و به همین سبب، پیشرفتی نکرده است.
وی درباره اینکه چرا بر سر نشست سوچی اختلاف وجود دارد گفت: این مسئله به رابطه میان روسیه با آمریکا و به طور کلی غرب مربوط می شود. اما صلاحیت نشست سوچی به اثبات رسید.
معلم در پاسخ به این سئوال که شما گفتید روسیه و سوریه به طور گسترده به پرونده آوارگان رسیدگی می کنند اما برخی کشورهای میزبان آوارگان سوری به سبب بازنگشتن آوارگان تحت فشار هستند و حتی سازمان ملل می گوید که تا پیش از راه حل سیاسی امکان بازگشت آوارگان وجود ندارد گفت: اول آنکه این معادله سازمان ملل متحد و جامعه بین المللی، نقض حقوق بشر است. چون هر آواره ای حق دارد تا با اراده به میهن خود بازگردد. ما از بازگشت آوارگان استقبال می کنیم و از آنها می خواهیم بازگردند. چون زندگی آوارگان بهتر از زمان زندگی در سوریه نیست. ما به آوارگان در لبنان و در اردوگاه الرکبان و دیگر اردوگاه ها در اردن و حتی در ترکیه می گوییم که بازگردند.
وی درباره اینکه گفته می شود اردن به سبب آنکه آوارگان باز نمی گردند تحت فشار قرار دارد تصریح کرد: اردن از زمان آغاز بحران سوریه، اتاق عملیاتی به نام موک را تأسیس کرد که عملیات نظامی تروریست ها را در استان های جنوبی سوریه که اخیرا آزاد شدند اداره می کرد. اردن از پس لرزه های تروریسم در امان نیست. به نظر من بازگشت آوارگان سوری به میهن خود با استقبال رو به رو می شود و دولت سوریه خواستار آن است و بازگشت آوارگان، به نفع آنها و به نفع سوریه است. چون ما می خواهیم آنها به عنوان نیروی انسانی ماهر در برنامه های بازسازی کشور مشارکت داشته باشند و بازگشت آنها به میهن، یک مسئله طبیعی است. اما به نظر من اینکه گفته می شود یک کشور برای جلوگیری از بازگشت آوارگان تحت فشار است، چنین سیاستی چندان دوام نخواهد داشت.

تهدید اسرائیل مسئله جدیدی نیست
وزیر خارجه سوریه درباره اینکه اسرائیل بار دیگر سوریه را تهدید می کند و برگ برنده های دمشق برای پاسخ به این تهدید چیست؛ به ویژه آنکه سوریه می گوید حضور ایران حتی قابل مذاکره نیست گفت: نه، حضور ایران قابل مذاکره نیست. تهدید اسرائیل مسئله جدیدی نیست. آنها با سخن و تجاوز به سوریه همواره ما را تهدید می کنند. ما هم پاسخ خواهیم داد. ما اکنون با حمله به دست نشاندگان تروریستی آنها در سوریه به آنها پاسخ می دهیم. آنچه که در استان های جنوبی همچون القنیطره، درعا و السویداء روی داد در دیگر مناطق هم روی خواهد داد.
وی در ادامه درباره اوضاع منطقه شرق فرات و دیدار هیئتی از شورای سوریه دموکراتیک با مسئولان دمشق اظهار کرد: ما به برداران کُرد خود می گوییم که آنها بخشی از بافت جامعه سوریه و آنها شهروندان سوری هستند. هر چقدر که آمریکا به آنها وعده می دهد باید از تجربه های گذشته خود استفاده کنند؛ این تجربه که آنها در طول بیش از صد سال به کشورهای بزرگ تکیه کردنده بودند اما این کشورها آنها را رها کردند. من به آنها می گویم که دولت سوریه آماده است تا این گفت و گو را ادامه دهد و این گفت و گو را آغاز کرده است. امید است گفت و گوها بدون دخالت خارجی پایان یابد. متأسفانه برخی کُردها و نه بیشتر آنها همچنان به آمریکایی ها امید بسته اند. من به آنها می گویم که این امیدواری، یک امید سست و ضعیفی است. چون آمریکایی ها به رها کردن هم پیمانان خود معروف هستند. امیدواری واقعی، امید بستن به میهن است. سوریه برای باز پس گیری حاکمیت خود مصمم است. ما (برای باز پس گرفتن حاکمیت کشور) گفت و گو و آشتی را در اولویت قرار دادیم. ما حتی به مطالبات فرهنگی و تاریخی کُردها توجه می کنیم و آماده ایم تا آن را در برنامه های خود لحاظ کنیم. اما خطوط قرمزی داریم که عبارتند از تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه. این نخستین موضوع مطرح در گفت و گو میان دولت سوریه و کُردها در دمشق بود. مسئولان کُردی که به دمشق آمده بودند این موضوع را به رسمیت شناختند. ما اجازه جدایی (کُردها) و تشکیل حکومت فدرال را نمی دهیم. آنچه که به عنوان اولویت برای تُرک ها مطرح می شود گفت و گو است. ما از گفت و گوها و تفاهم استقبال می کنیم. اما باید حاکمیت را باز پس بگیریم و باید نهادهای دولت سوریه به همه مناطق کشور بازگردد.

دست نشانده های آمریکا نگرانند تروریسم دامان آنها را بگیرد
معلم در پاسخ به اینکه آیا کسی در برابر پایان یافتن این جنگ، مانع نظامی به شمار می آید گفت: آمریکا و دست نشاندگان آمریکا در منطقه مانع تراشی می کنند. دست نشانده های آمریکا شناخته شده هستند و نمی خواهم نامی از آنها ببرم. برخی دست نشانده های واشنگتن متوجه شده اند اوضاع به کجا پیش می رود و برخی از آنها نگران هستند تروریسم گریبان آنها را بگیرد. اما در هر صورت این دخالت آمریکا است که مانعی در برابر پایان لحظات اخیر بحران سوریه است. با همه وسایل قانونی می توان با حضور آمریکا مبارزه کرد. ملت ها (در این زمینه) تجربه دارند. برای مثال عراق پیش از ورود داعش (توانست به حضور آمریکا پایان دهد).
وی در پاسخ به این سئوال که شما در آخرین مصاحبه با شبکه روسیا الیوم گفته بودید ما اکنون در حال استراحت هستیم و به نیمه دوم بازی باز خواهیم گشت این مسابقه (پایان دادن به بحران سوریه) به نفع چه کسی و چگونه پایان خواهد یافت گفت: تأکید می کنم که مسابقه فوتبال در سوریه به نفع مردم سوریه و همسو با منافع مردم پایان خواهد یافت و این بازی هرگز تمدید نخواهد شد.



کلمات کلیدی


captcha