ناتوانی آمریکا در صفر کردن صادرات نفت ایران
تاریخ: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 16:15:35


http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 39656 || تاریخ : ۱۳۹۸/۰۲/۰۳ ۲۳:۵۳                 نفت ،گازو پتروشیمی

پایان جلسه نوبت عصر مجلس

ناتوانی آمریکا در صفر کردن صادرات نفت ایران


ایرانیان_زنگنه: رویای به صفر رساندن صادرات نفت ایران محقق نمی‌شود و با تمام توان این سیاست تحریمی را شکست می‌دهیم


ناتوانی آمریکا در صفر کردن صادرات نفت ایران

به گزارش شبکه خبری ایرانیان، به نقل از خانه ملت، بیژن زنگنه در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک با اشاره به وضعیت فعلی بازار نفت عنوان کرد: در جنگ تجاوزگرانه فعلی آمریکا علیه ایران، نفت نوک پیکان قرار دارد لذا باید کمک کنیم تا با سربلندی از این شرایط خطیر عبور کنیم.
این عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه با بیان اینکه عرضه و تقاضای نفت در بازار جهانی شکننده است، اظهار داشت: بیانیه‌های آمریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای آنها برای اطمینان دادن به بازار و جلوگیری از افزایش قیمت نفت بیش از هر چیز بیانگر نگرانی آنها از بی‌ثباتی بازار نفت است و در این اوضاع شکننده نمی‌توان اطمینان داشت که به اندازه نیاز بازار نفت تولید شود.
وزیر نفت افزود: اساساً برخی کشورهای منطقه ظرفیت مازاد خود را برای تحریک آمریکا و وارد کردن فشار به ایران و آرامش خیال مصرف‌کنندگان بیش از واقعیت و توان خود اعلام می‌کنند لذا ضمن اینکه اعلام می‌کنم خواب آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران تعبیر نخواهد شد، تکرار می‌کنم که آمریکا و هم‌پیمانان آنها با سیاسی کردن نفت و استفاده از آن به عنوان یک سلاح، مرتکب اشتباهی خواهند شد که با توجه به وضعیت شکننده بازار دود آن به چشم خیلی‌ها خواهد رفت.
وی همچنین در پاسخ به سوال نماینده ایذه از وی درباره گازرسانی روستایی گفت: حداکثر جایگزین گاز با فرآورد‌ه‌های نفتی مایع صورت می‌گیرد و در حال حاضر۲۰ میلیون مترمکعب گاز فقط در بخش حمل و نقل به جای بنزین استفاده می‌شود.
زنگنه با بیان اینکه بخش گاز درخشان‌ترین عملکرد را در حوزه صنعت نفت در کشور داشته است، گفت: در سال 91 متوسط تولید گاز 620 میلیون مترمکعب بوده که در سال 97 به 750 میلیون مترمکعب یعنی 30 درصد افزایش رسیده است.
زنگنه در ادامه با بیان اینکه تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در سال 91، 241 میلیون مترمکعب بوده که در سال97 به532 میلیون مترمکعب رسیده، عنوان کرد: این میزان 2.2 برابر شده و از 39 درصد به 62 درصد رسیده است. همچنین پوشش گاز روستایی از 54 درصد در سال 92 به 79 درصد در سال 97 رسیده است.
وزیر نفت در ادامه با اشاره به اولویت‌های تخصیص گاز گفت: بازار ایران بخشی از بازار جهانی است و اگر گاز به صورت خام صادر شود همه شاکی می‌شوند که خام‌فروشی کرده‌ایم، اولین سیاستی که در کشور داریم این است که حداکثر جایگزین گاز با فرآورد‌ه‌های نفتی مایع صورت گیرد و در حال حاضر 20 میلیون مترمکعب گاز فقط در بخش حمل و نقل به جای بنزین استفاده می‌شود.
وی افزود: با گازرسانی روستایی توانستیم در بخش مهمی از نفت سفید و گازوئیل صرفه‌جویی کنیم که این‌ها می‌تواند بخشی از خوراک‌های پتروشیمی را شامل شود. دومین سیاست درباره سوخت نیروگاه‌ها است به این شکل که دو واحد نیروگاه نکا از سوخت مازوت استفاده می‌کند که البته نماینده این شهر به حق اعتراض کرد که چرا از مازوت استفاده می‌شود که به زودی از گاز استفاده خواهد شد لذا با آلودگی محیط زیست نیز مقابله می‌کنیم.
این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: سومین اولویت تولید گاز به عنوان خوراک پتروشیمی‌ها و فولاد است و ما نمی‌گذاریم هیچ صنعت بدون سوخت باقی بماند و سیاست چهارم نیز صادرات با خط لوله به کشورهای همسایه و صادرات LNG و CNG است.
زنگنه در ادامه با بیان اینکه در سبد انرژی ایران بیش از 70 درصد از گاز طبیعی استفاده می شود که در دنیا بی‌نظیر است، خاطر نشان کرد: ما بعد از آمریکا و روسیه سومین تولیدکننده گاز هستیم و بالاترین تولید گاز را در این سال‌ها داشته و از میادین مشترک نیز بیشترین برداشت را داشته‌ایم. همچنین محدودیتی برای نیروگاه‌ها ایجاد نکرده‌ایم.
وزیر نفت ادامه داد: زمستان امسال هیچ مشکلی در تولید گاز نداشتیم که به خاطر مدیریت ما بوده، همچنین در زمان سیل هیچ منطقه‌ای دچار مشکل نشد و اگر موضوعی هم بود طی چند ساعت حل شد. همچنین موضوعی درباره رفیق‌بازی در گازرسانی مطرح شد که این امر صورت نمی‌گیرد اگر هم باشد با همه نمایندگان رفیق بازی شده است و فقط به جز استان‌های کرمان، کرمانشاه و خراسان جنوبی که از برنامه عقب هستیم، در بقیه استان‌ها تا حدود 80درصد افزایش گازرسانی داشته‌ایم.
وی درباره قرارداد صادرات گاز عنوان کرد: یک قرارداد با ترکیه داریم، دو قرارداد با کشور عراق داریم که به میزان صادرات روزانه 60 میلیون مترمکعب است، یک قرارداد با ارمنستان و یک قرارداد نیز با آذربایجان داریم، همچنین یک قرارداد با پاکستان داریم که آنها به مفاد خود عمل نمی‌کنند و تخلف قراردادی دارند و روز گذشته نیز به عمران خان در این باره گفتیم و آنها اعلام کردند که تحت فشار سیاسی آمریکا، عربستان و امارات قرار دارند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: قراردادی با عمان داریم که جدی است و به هم نخورده است فقط زمان تحریم‌ها باید خطی بکشیم که عمق این خط در مناطقی بالای هزار متر است و آن را دو شرکت در دنیا می‌تواند اجرا کند که باید این موضوعات را حل کنیم. همچنین درباره قرارداد با ترکمنستان روزی که در منطقه با این کشور با مشکل روبرو شدیم، می‌خواست به ما فشار غیرعادی بیاورد و من زیر بار نرفتم و ایستادگی کردم و با پذیرش ریسک آن باعث سربلندی کشور شدم و هم گاز تأمین شد و هم زیر بار فشار افزایش 9 برابری قیمت گاز نرفتیم لذا آنها باید به قراردادها احترام بگذارند.
زنگنه همچنین درباره کرسنت اظهار داشت: این پرونده در مرحله داوری است و تاکنون چند بار آن را خارج کرده‌اند تا حکم صادر نشود.
وزیر نفت در ادامه با بیان اینکه گازرسانی روستایی افتخاری برای دولت و مجلس است، ابراز داشت: 17 هزار میلیارد تومان خرج کردیم که از خزانه هم نبود بلکه از محل صرفه‌جویی در مصرف فرآورده‌های نفتی بود و اشتغال زیادی ایجاد شد، درباره منطقه ایذه و باغملک نیز پیگیری کردیم که 88 درصد روستاهای باغملک و 62 درصد روستاهای ایذه از نعمت گاز برخوردارند که میزان آن را افزایش خواهیم داد.
بیژن زنگنه که برای پاسخ به سؤال ملی نمایندگان در صحن حاضر شده بود در بخشی از سخنانش با اشاره به تهدید‌های امریکا در فشار به کشور‌ها درباره خرید نفت ایران افزود: بیانیه امریکایی‌ها و هم پیمانانشان مبنی بر اینکه می‌توانند برای نفت ایران جایگزینی پیدا و خلأ آن را پر کنند هم نشان از شکنندگی چنین تهدید‌هایی دارد.
وی تأکید کرد: آن‌هایی که درباره نفت ایران بیانیه‌هایی صادر و برخی هم با آن‌ها همراهی می‌کنند بدانند دود چنین اقداماتی به چشم خیلی‌ها خواهد رفت به ویژه اینکه بازار نفت بسیار شکننده و غیرقابل پیش بینی است.
 
ایران کمتر از یک میلیون بشکه نفت در روز نخواهد فروخت
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: ایران بر اساس سه عامل مهم، کمتر از یک میلیون بشکه نفت در روز نخواهد فروخت.
حشمت الله فلاحت‌پیشه درباره ادعای آمریکا مبنی بر به صفر رساندن صادرات نفت ایران گفت: تحت هیچ شرایطی جمهوری اسلامی ایران کمتر از یک میلیون بشکه نفت در روز نمی‌فروشد؛ "تجربه کشور در مقابله با تحریم"، "مناسبات دو جانبه" و " توجه به این نکته که آمریکایی‌ها در دنیای امروز فعال مایشاء نیستند" سه عامل مهم در این راستا است؛ لذا ایران حداقل مورد نیاز در خصوص فروش نفت را برای توسعه و پایداری کشور خواهد داشت.
نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس شورای اسلامی، این امر را آخرین تیر ترکش آمریکایی‌ها دانست و تصریح کرد: به یاد بیاوریم در دوره تحریم‌های گذشته قبل از سال ۹۲ و ۹۳ دغدغه تحریم بنزین وجود داشت؛ آن زمان آن‌ها بند ۱۵ ماده ۴۱ فصل هفتم منشور ملل متحد را در قالب قطعنامه آورده بودند و این دغدغه در جمهوری اسلامی ایران وجود داشت که یکی از آخرین تحریم‌ها تحریم بنزین خواهد بود در حالی که اکنون کشور در حوزه بنزین به صادرات رسیده است.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به دستیابی ایران به توان مناسب در حوزه پتروشیمی، ادامه داد: ما توانسته‌ایم اثر نفت در بودجه را به ۵۰ درصد مالیات برسانیم و بودجه کشور از آمادگی صیانتی لازم برخوردار بوده است؛ لذا این اقدام آمریکایی‌ها آخرین تیر آن‌ها بود.
وی با بیان اینکه راه‌های مختلفی برای مقابله با این اقدام وجود دارد، توضیح داد: جمهوری اسلامی ایران سیاست خود را به گونه‌ای پیش برده که می‌توانیم حداقل یک میلیون بشکه صادرات نفت داشته باشیم؛ ضمن اینکه یک استراتژی کلان در کشور تدوین شده که نفت خام پالایش و تبدیل به دیگر محصولات شود که غیرقابل تحریم است.
این نماینده مجلس گفت: به دلیل نیازی که در بازار برای تولید محصولات از نفت خام ایران وجود دارد، آن امر غیرقابل تحریم است لذا ما معتقدیم بعد از این شرایطی که شکل گرفت این آمادگی در کشور وجود دارد که مقابله عملیاتی و توسعه‌ای با تحریم شود.
وی افزود: آمریکایی‌ها گمان می‌کردند ایرانی‌ها به صورت منفعل با تحریم‌ها برخورد خواهند کرد؛ اما واقعیت این است که سیاست کلی کشور مقابله فعال با تحریم‌ها است.
فلاحت‌پیشه توضیح داد: آن بخش از نفت خامی که ما نمی‌توانیم صادرات کنیم باید جذب پتروشیمی و سایر تولیدات انرژی و ... در کشور شود و سود بهینه وارد کشور شود؛ معتقدم از ۱۰ روز دیگر که آمریکایی‌ها معافیت‌های خود را برمی‌دارند، سراشیبی ابزار‌های تحریمی آمریکا را خواهیم دید و آثار مقابله جمهوری اسلامی ایران مشخص خواهد شد.
وی تاکید کرد: لازمه این امر آن است که هر گونه اقدامی در کشور بر اساس اصل "وحدت"، "مدیریت" و "سلامت بر مدیریت" شکل گیرد و حتما تلاش شود تا تحریم کنونی منجر به شکل‌گیری کانون‌های فساد نشود، زیرا این کانون‌ها بخشی از ثروت کشور را بلعید؛ بلکه کانون‌های مقاومت اقتصادی در کشور شکل گیرد.
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: ما به عنوان مجلس شورای اسلامی در این راستا فعالیت لازم را خواهیم داشت و زمینه قانونی لازم را ایجاد می‌کنیم؛ ضمن آنکه در جلسه‌ای با رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس مقرر شد راهکار‌های مشترک تقنینی و نظارتی در راستای کمک به دولت احصا شود در دستور کار قرار گیرد تا ما تحریم‌های آمریکا را به فرصت تبدیل کنیم.
 
بهسازی پالایشگاه‌های کشور نیازمند ۱۰ میلیارد دلار فاینانس است
وزیر نفت با بیان اینکه بهسازی پالایشگاه‌های کشور نیازمند ۱۰ میلیارد دلار فاینانس است، گفت: انجام فاینانس در شرایط فعلی شدنی نیست.
بیژن زنگنه در نشست علنی نوبت عصر امروز ضمن پاسخگویی به سوال علی ساری و چند تن از دیگر نمایندگان مجلس، اظهار داشت: این سوال که مربوط به مازوت است بسیار مهم بوده که نه تنها ایران بلکه بسیاری از تولیدکنندگان نفت و فرآورده‌های نفتی در جهان درگیر آن هستند.
وزیر نفت بیان کرد: متوسط تولید نفت کوره جهان در سال ۲۰۱۷ حدود یک میلیون تن در روز است که از این مقدار کمتر از ۲ درصد آن حاوی گوگردِ کمتر از نیم درصد است یعنی کمتر از ۲ درصد آن با استانداری که گفته شده تطابق دارد.
وی افزود: سازمان جهانی دریانوردی مقرر کرده از ابتدای سال ۲۰۲۰ کشتی‌ها حق ندارند مازوت یا نفت کوره با گوگرد بالای نیم درصد مصرف کنند، اکنون با این وضعیت کمتر از ۲ درصد چنین گوگردی وجود دارد، ۳۳ درصد از این نفت کوره‌ای که تولید می‌شود بالای ۳ درصد گوگرد دارد.
زنگنه ادامه داد: از این نیم میلیون تن در روز، دو سوم آن به عنوان سوخت در کشتی‌ها مصرف می‌شود که گوگرد بالای ۲.۵ درصد دارد و ۵۰ درصد نفت کوره تولیدی دنیا در کشتی‌ها مصرف می‌شود که معادل ۵۰۰ هزار تن است و ۵۰ درصد دیگر آن در بخش نیروگاهی و سایر بخش‌ها مصرف می‌شود.
وزیر نفت گفت: اینکه چگونه می‌خواهند برای ابتدای سال ۲۰۲۰ حدود ۵۰۰ هزار تن نفت کوره‌ی زیر نیم درصد داشته باشند یک معضل جهانی است.
زنگنه با بیان اینکه اغلب پالایشگاه‌ها توسط بخش‌های غیر دولتی اداره می‌شوند، اظهار داشت: در واقع ما ابزار اجرایی مالی در دست نداریم که دستور بدهیم چنین سرمایه گذاری انجام شود. اولین کار این است که خوراک پالایشگاه‌ها را کاهش دهیم که این باعث می‌شود ۱۷ میلیون لیتر در روز کاهش تولید نفت کوره داشته باشیم که در این صورت ۴۰ هزار تن نفت کوره تولیدی داریم که ۴ درصد نفت کوره جهان است و اکثر آن بالای ۳ درصد گوگرد دارد.
وزیر نفت با بیان اینکه یک سوم نفت کوره ایران مربوط به پالایشگاه آبادان است بیان کرد: در حال حاضر طرح توسعه‌ای برای بهبود کیفیت فرآورده‌های این پالایشگاه در حال اجراست، ولی اساساً نفت کوره آبادان به مصرف سوخت کشتی نمی‌رسد، بلکه دوباره تصفیه می‌شود و به عنوان خوراک پالایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین توسعه فاز‌های پارس جنوبی باعث شده تولید نفت کوره ما کم شود. ما باید طرح‌های بهسازی پالایشگاه‌ها را نیز اجرایی کنیم که در مورد پالایشگاه آبادان در حال اجراست و قرارداد بهینه سازی نفت کوره پالایشگاه اصفهان هم امضا شده که ان‌شاءالله اجرایی خواهد شد.
زنگنه با تاکید بر ضرورت توسعه متوازن تولید قیر با هدف صادرات ادامه داد: گوگرد در قیر مزیت است. ما باید اجازه دهیم مواد اولیه نفت کوره که قابل تبدیل به قیر است به قیر تبدیل و صادر شود. همچنین روی کشتی‌ها دستگاه پاک کننده قرار داده می‌شود که خروجی دود را تنظیم و آلودگی را کاهش می‌دهد. پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰، ۳۰۰۰ کشتی به دستگاه پاک کننده مجهز شوند. این کار به مراتب اقتصادی‌تر است. راهکار دیگر هم مخلوط کردن نفت کوره است به این ترتیب که محصول گوگرد بالا را با محصول گوگرد پایین مخلوط کنیم تا به حد استاندارد برسد.
وی افزود: ما کار‌هایی که به عنوان سیاستگذار از دستمان بر می‌آمده انجام دادیم. مهمترین آن‌ها مصوبه هیأت دولت در سال ۹۳ بود که مقرر شد اگر پالایشگاه‌ها ۳۰ درصد سود سالانه خود را صرف کیفی سازی محصولات خود کنند هم خوراک ارزان‌تر به آن‌ها داده شود هم محصولات‌شان گران‌تر خریداری شود.
وزیر نفت درباره اقدامات این وزارتخانه برای استانداردسازی سوخت مصرفی نیز گفت: بهسازی پالایشگاه‌های کشور نیازمند ۱۰ میلیارد دلار فاینانس است که در شرایط فعلی کشور برای ما نشدنی است. البته این کار از قبل در پالایشگاه آبادان انجام شده، اما اینکه ما سوخت‌های مایع را به جز حمل و نقل از سطح شهر حذف کردیم خدمت بزرگی بوده و امروزه در شهر‌ها بنزین با استاندارد یورو۴ و یورو۵ و گازوئیل با گوگرد پایین توزیع می‌شود و این قدمی در بهبود وضع محیط زیست است.
 
قرائت گزارش کمیسیون اصل۹۰ درباره اقدامات دستگاه‌ها در زمینه مبارزه با آلودگی هوا
گزارش کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در زمینه بررسی اقدامات دستگاه‌های مسئول و قوانین مرتبط در زمینه مبارزه با آلودگی هوا بر ضرورت تشکیل کارگروهی با مسئولیت سازمان محیط زیست و عضویت دستگاه‌های مربوطه به منظور نظارت دقیق بر روند اجرای قانون هوای پاک تأکید کرده است.
بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی متن گزارش این کمیسیون تحت عنوان بررسی اقدامات دستگاه‌های مسئول در خصوص مصوبات هیأت وزیران و قوانین مرتبط در زمینه مبارزه با آلودگی هوا را بدین شرح قرائت کرد:
معضل آلودگی هوا یکی از مسائل و مشکلات بسیار مهم اجتماعی و زیست محیطی است که سال‌هاست کشور‌های جهان را تحت تأثیر قرار داده و هر روز بر تبعات و شعاع اثرگذاری آن افزوده می‌شود. بر اساس آمار‌های موجود، سالانه بسیاری از انسان‌ها بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. بدین جهت تلاش برای داشتن هوای پاک در چند دهه اخیر فراگیر شده و آن را به صورت یک واقعیت بین‌المللی ظاهر ساخت‌ها ست، زیرا هوا هیچ مرزی را به رسمیت نمی‌شناسد. در کشور ما نیز به ویژه کلانشهر تهران و سایر شهر‌های بزرگ از دامنه پرنفوذ آلاینده‌های جوی بی‌نصیب نمانده است. بر اساس قوانین و مقررات کشور برای مبارزه با این پدیده تکالیفی برای دستگاه‌های اجرایی تعیین شده تا با انجام آن‌ها بتوان بر این مشکل بزرگ زیست محیطی فائق آمد.
با توجه به شکایات متعدد واصله به کمیسیون و بر اساس وظایف ذاتی، بررسی عملکرد دستگاه‌های مسئول در دستور کار قرار گرفت که اینک گزارش آن به سمع ملت شریف ایران می‌رسد.
شایان ذکر است گزارش حاضر حول تکالیف مندرج در مصوبات شماره ۲۱۲۳۲۹ ت/۴۶۳۲۰ مورخ ۱۶/۱۲/۱۳۹۰ و ۱۲۷۸۲ ت/۴۹۹۵۲ مورخ ۱۰/۲/۱۳۹۳ هیأت وزیران، قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مصوب ۴/۱۲/۱۳۸۹ و قانون هوای پاک مصوب ۲۵/۴/۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی و برخی مقررات مرتبط تهیه و تنظیم شده است.
 
بیانیه ۲۵۲ تن از نمایندگان در حمایت از ارتش
اکبر رنجبرزاده عضو هیأت رئیسه مجلس در نشست علنی عصر امروز بیانیه ۲۵۲ تن از نمایندگان در حمایت از ارتش را به شرح زیر قرائت کرد:
ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از ملت ایران اعیاد فرخنده شعبانیه را که مصادف با روز ۲۹ فروردین و سالروز ارتش است تبریک می‌گوئیم. امروز ارتش مقتدر پشتوانه عظیمی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت ایران است.
ما نمایندگان خانه ملت در بحران زلزله کرمانشاه و سیل اخیر شاهد و گواه بودیم که در مناطق سیل زده مردم نیازمند یاری نیرو‌های مسلح بودند که ارتش جمهوری اسلامی در کنار سایر نیرو‌های مسلح، جزو اولین نیرو‌های امداد و نجات بود که در کنار سایر نیرو‌های مسلح همانند دوران دفاع مقدس با تمام توان خود پا به عرصه خدمت گذاشتند و امداد رسانی و خدمت به مردم را سرلوحه کار خود قرار دادند و در دفاع از جان و مال مردم این سرزمین مقدس لحظه‌ای درنگ نکردند.
ما نمایندگان ایران اسلامی ضمن تشکر از فرماندهان عالی رتبه ارتش جمهوری اسلامی ایران و در حمایت از نیرو‌های چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران و سایر نیرو‌های مسلح، روز ارتش جمهوری اسلامی و حماسه آفرینی‌های نیروی زمینی ارتش را به ملت ایران تبریک عرض می‌کنیم و خواستار پرداخت مطالبات این عزیزان براساس قوانین جاری هستیم.
 
ایران در تولید مازوت در صف اول بحران قرار دارد
نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در مجلس با بیان اینکه ایران در تولید سوخت مازوت در صف اول بحران قرار دارد، از وزیر نفت خواست تا در خصوص تولید این نوع سوخت که دارای گوگرد بالا بوده و ایمو نیز آن را تحریم کرده است، چاره‌اندیشی کند.
علی ساری در نشست علنی نوبت عصر امروز در جریان سوال از وزیر نفت در زمینه سوخت مازوت، گفت: هم اکنون نباید این تصور ایجاد شود که وزارت نفت در تمامی عرصه‌های نفت، گاز و پتروشیمی پیوسته عملکرد منفی داشته است، چرا که این وزارتخانه اقدامات ارزشمند و درخور تقدیری در حوزه صادرات گاز به ترکمنستان و مباحث مرتبط با اوپک داشته است.

نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه وزیر نفت در قامت دیپلمات بزرگ نفتی شایسته تقدیر است، به این نکته اشاره کرد که سوال کنونی وی در رابطه با سوخت مازوت دو سال قبل مطرح شده و به دلیل تراکم کار مجلس تاکنون در نوبت باقی مانده است.

وی یادآور شد: کشور در زمان کنونی در شرایط سختی قرار دارد کما اینکه تبعات حادثه سیل اخیر خوزستان به حدی بزرگ است که نه تنها ظرف یک هفته بلکه در روز‌های کنونی به دلیل سیاست غلط عدم رهاسازی آب که از آذر تا اسفند ماه ادامه داشته مردم این منطقه را قربانی کرده است که قطعاً این موضوع را به طور جدی پیگیری خواهیم کرد.

ساری افزود: نهاد بین‌المللی کشتیرانی IMO سال ۲۰۲۰ را برای ممنوعیت استفاده از نفت کوره به دلیل گوگرد بالا تعیین کرده است به گونه‌ای که کشتی‌ها برای تردد از آب‌های بین‌المللی نمی‌توانند از این نوع سوخت استفاده کنند، اما وزارت نفت در این رابطه نتوانسته گام خوبی بردارد و این در حالی است که باید تدابیر ویژه‌ای در این خصوص اتخاذ کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم تأکید کرد: سوخت مازوت نسبت به محصول نفت کمی ارزان‌تر فروخته می‌شود، بنابراین از وزیر نفت انتظار داریم که به این نکته اشاره کند که مازوت چند دلار ارزانتر نسبت به نفت فروخته می‌شود، همچنین ما وقتی درگیر مسائل تحریم یک طرفه آمریکا هستیم، در این شرایط سخت این طور به نظر می‌رسد که می‌خواهند از نفت به عنوان یک حربه در جهت تحقق مقاصد سیاسی خود استفاده کنند.

وی با بیان اینکه طرح سوال کنونی در این شرایط خاص برای تقابل با وزارت نفت هم راستای سیاست‌های آمریکا نیست، افزود: هم اکنون باید وزیر نفت در این خصوص شفاف سازی کند که ما چند بشکه مازوت عرضه می‌کنیم و آن را به کدام سمت می‌فرستیم، آیا در داخل مصرف شده یا خارج از کشور عرضه می‌شود تا در ادامه محاسبه کنیم که کشور ما از حیث مازوت چند میلیارد دلار ضرر خواهد کرد.

ساری عنوان کرد: هم اکنون باید به این نکته اشاره کنم که در روز‌های گذشته وزیر نفت عربستان دست در دست وزیر انرژی روسیه در ارتباط با سهمیه‌ها به دنبال این بودند که شرایط را برای ایران تنگ‌تر کنند، اما وزارت نفت از این وضعیت سرافراز بیرون آمد بنابراین می‌توان گفت: این وزارتخانه به عنوان سپر دفاعی کشور قرار گرفته است.

این نماینده مردم در مجلس دهم اظهار کرد: امروزه ۵ میلیون بشکه سوخت مایع در جهان مصرف می‌شود که ۳.۵ میلیون از آن با گوگرد بالای ۳۵ هزار است، همچنین ایران به دلیل تولید بالای مازوت در صف اول بحران قرار دارد و این در حالی است که در محدوده کانادا، آب‌های حاشیه اروپا مصرف سوخت مازوت ممنوع شده است به همین دلیل می‌توان گفت: ۳.۵ میلیون نفت کوره ما خریداری ندارد.

وی افزود: هیچ هیدروکربنی بر روی دست کشوری نخواهد ماند، اما تفاوت در میزان عرضه و قیمت آن است ضمن اینکه در دنیا ۱۱ درصد تولید پالایشگاه نفت کوره با گوگرد بالا است، اما در ایران این مورد ۳ برابر بیشتر است، بنابراین انتظار می‌رود وزارت نفت برای این مازاد عجیب جایگزینی پیدا کند و برنامه‌ریزی دقیق و منطقی داشته باشد.

ساری عنوان کرد: بر اساس گفته وزیر نفت تولید ما در این حوزه روزانه ۳۵ هزار بشکه بوده است که به هیچ وجه در نیروگاه‌های کشور مصرف نمی‌شود مگر در موارد کوتاه و حساس ضمن اینکه در این شرایط عربستان در نیروگاه‌های خود بدون رعایت مقررات زیست محیطی از این نوع سوخت استفاده می‌کند، اما ایران با رعایت مقررات زیست محیطی به این امر می‌پردازد.

وی افزود: ما اگر می‌توانستیم ۱۰ دلار ارزانتر بفروشیم بنابراین ۳۵۰ هزار بشکه را اگر ضرب در ۳۶۵ روز کنیم، به عدد یک میلیارد و ۲۷۷ می‌رسیم. ضمن اینکه خسارات وارد شده ناشی از ضرر و زیان این بخش به دلیل مشکلاتی اعم از سوخت دارای گوگرد بالا، وجود تحریم‌های آمریکا و ایمو که شامل همه کشور‌ها شده به وجود آمده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم خطاب به وزیر نفت گفت: شما باید به این نکته اشاره کنید که از بین بازیگران میانی، پالایشگاه‌های خارجی و مخلوط کردن این میزان سوخت با نفت دارای گوگرد پایین کدام را انتخاب می‌کنید.

وی با اشاره به اینکه تکنولوژی اسکرابر‌ها در اختیار کشتی‌ها قرار ندارد، یادآور شد: وقتی سوخت مازوت با رقابت قابل استحصال است، انتظار می‌رود در بخش تقاضا رقبا به شدت میداندار شرایط جدید ما باشند ضمن اینکه نباید فراموش کرد که ما در رابطه با پروژه ریزگرد‌ها فقط توانستیم صد میلیارد یورو دریافت کنیم.

ساری خطاب به وزیر نفت تصریح کرد: در دیانت شما و پایبندی‌تان به نظام جمهوری اسلامی هیچ تردیدی وجود ندارد، اما این انتقاد بر شما وارد است که چرا به وعده خود در خصوص کاهش آلایندگی‌های خوزستان که در صحن مجلس بر آن تأکید کرده بودیم عمل نشده است هر چند شما دستورات خوبی دادید، اما همکارانتان در شرکت نفت حتی یک ریال هم برای آن پرداخت نکردند بنابراین انتظار می‌رود شما و وزیر اقتصاد این موضوع را دنبال کنید.

نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی در پایان در رابطه با وضعیت کریدور اهواز و خط لوله‌های مستقر در آن که جان مردم را به خطر انداخته تذکر داد.
 
ایران بازار گاز خود را به رقبا واگذار کرده است
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با وجود اینکه میزان ذخایر ایران و روسیه مشابه است، اما ایران سهم چندانی از بازار گاز جهان ندارد.
هدایت الله خادمی در نشست علنی نوبت عصر امروز در جریان سوال از وزیر نفت در زمینه خدمات گازرسانی، اظهار داشت: مطابق پیش بینی آژانس بین المللی انرژی، تجارت گاز از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۴۰ با رشد حدود ۷۰ درصدی روبه رو خواهد شد. همچنین گاز طبیعی در مقایسه با سایر سوخت‌های فسیلی از رشد بیشتری برخوردار خواهد بود و به عنوان دومین منبع تامین انرژی اولیه جهان شناخته خواهد شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از این رو اگر ایران بخواهد از اهرم انرژِی در راستای ارتقای امنیت ملی خود استفاده کند باید در بازار جهانی روبه رشد گاز حضوری فعال داشته باشد، ایران با برخورداری از ذخایر بالای اثبات شده گاز، حدود ۱۸ درصد از کل ذخایر گازی جهان را تقریبا برابر با روسیه یا کمی کمتر دارا است، اما سهم چندانی از بازار گاز جهانی نداریم.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: روسیه با ذخایر مشابه ۱۸ درصد بازار گاز جهان را در اختیار دارد و متاسفانه کمتر از ۲ درصد از کل تجارت گاز جهان را در اختیار داریم و این نشان دهنده وضعیت نامطلوب ایران در تجارت جهانی گاز است.

این نماینده مجلس گفت: قرن فعلی، قرن گاز است، صادرات گاز همواره موجب ایجاد پیوند راهبردی بین کشور صادرکننده و واردکننده می‌شود مانند پیوند مستحکم روسیه با کشور‌های اروپایی.

خادمی عنوان کرد: مطابق سند چشم انداز ۱۴۰۴ باید سهم ۱۰ درصدی از بازار جهان را به دست آوریم، اما تاکنون نخواسته ایم و نخواهد شد. تجارت LNG بازار فعلی گاز را از حالت منطقه‌ای به حالت جهانی تبدیل می‌کند، راهبرد آمریکا و اروپا حذف و کاهش وابستگی کشور‌های منطقه از تامین گاز روسیه و ایران است که در خصوص روسیه موفق نشده، اما در ارتباط ایران باید گفت: خودمان زحمت آن‌ها را کم کرده ایم چرا که خودمان بازار منطقه را تقدیم رقبا کرده ایم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع آمریکا و تحریم ترامپ، گفت: اعتقاد دارم خودمان زمینه ساز بخشی از این تحریم‌ها شده ایم به این دلیل که ما هنوز کشور تک محصولی هستیم، آن‌ها که نگذاشتند نفت خام با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری تبدیل به فرآورده‌های باارزش شود زمینه ساز تک محصولی شدن کشورند و آمریکا هر زمان خواست ما را تحریم کرد.

وی با اشاره به قرارداد خط لوله صلح، گفت: تنها چند کیلومتر از تکمیل این قرارداد گازی بین ایران و پاکستان باقی مانده بود و حتی تا نقطه صفر مرزی لوله‌گذاری‌ها انجام شده بود در این قرارداد بندی وجود دارد که اگر پاکستان آمادگی لازم را ندارد یا باید پول را بدهد یا باید گاز را ببرد، این بند در قرارداد ترکیه نیز بود و از آن استفاده کردیم، اما چون آمریکا مخالف اصلی این پروژه بود آقای زنگنه آن را متوقف کرد.

خادمی با بیان اینکه در این قرارداد ما بزرگترین پروژه منطقه را از دست دادیم، گفت: قرارداد «کرسنت» موجب شد اکثر قرارداد‌ها و مذاکرات ایران متوقف شود. دولت یازدهم قول داده بود مشکل پرونده کرسنت را حل کند، اما مشکل این پرونده را حل نکرد و قصد دارد آن را به گردن دولت‌های آینده بیندازد در حالی که مدیران فعلی وزارت نفت، متخلفان اصلی قرارداد کرسنت بودند.

وی با بیان اینکه وزارت نفت، گزارشی در خصوص این پرونده ارائه نمی‌دهد و پنهان‌کاری شدیدی در مورد این پرونده وجود دارد، گفت: قرارداد «کرسنت» موجب شد که قرارداد گازی با عمان نیز جلو نرود و متوقف شود ضمن آنکه دولت نیز اراده‌ای برای این قرار داد نداشت.

این نماینده مجلس گفت: هم اکنون روزانه ۴۵ میلیون مترمکعب گاز فلر یا گاز‌های همراه نفت سوزانده می‌شود در حالی که وزیر قول داده بود این موضوع را متوقف می‌کند، با سوزانده شدن این گاز مردم سرخس، هرمزگان، بوشهر، عسلویه، خوزستان، بافق، کهکیلویه، کرمانشاه و ایلام گاز‌های سمی استنشاق می‌کنند و به ده‌ها بیماری گرفتار شده اند.

وی افزود: این درحالی است که عربستان با تولید ۱۰ میلیون بشکه نفت کمتر از ۸ میلی مترمکعب گاز می‌سوزاند و این یعنی ایران ۶ برابر عربستان به استان‌های دارای منابع هیدروکربنیک کشور آسیب‌های جدی زیست محیطی می‌زند و مردم را دچار بیماری می‌کند.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در حالی مردم بیمار می‌شوند که عوارض آلایندگی فروش را به آن‌ها پرداخت نمی‌کنید، با وجود مصوبه مجلس و دولت از زمانی که مجلس نهم و دهم زنگنه را بر مسند وزارت نشاند عوارض آلایندگی به استان‌های مربوطه پرداخت نشده است، ۱۰۵۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی سال ۹۳ خوزستان برآورد شده است و عوارض ۵ ساله این استان بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان است که همچنان به دست مردم مظلوم خوزستان نرسیده است.

وی اظهار کرد: وظایف مجلس جز قانونگذاری و نظارت چیز دیگری نیست چرا آن زمان که گفتند استخدام و انتقال نماینده مجلس به وزارت نفت رانت دو طرفه ایجاد می‌کند و کشور را بدبخت می‌کند انکار کردید، حتی بعد از آن نطق تعدادی از نمایندگان به وزارت و باغ‌های مهندس زنگنه منتقل شدند.

خادمی تاکید کرد: کاری به بقیه نمایندگان ندارم، اما از نمایندگان خوزستان در دوره‌های هشتم، نهم و دهم که به وزارت نفت منتقل شده اند گله دارم، اگر ده هزار میلیارد تومان خوزستان طی این ۵ سال پرداخت نشده به این دلیل بود که خیالشان با رانتی که داده اند راحت بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفت: با نگاهی به ظرفیت مصرف گاز در کشور‌های منطقه متوجه می‌شویم سالیانه به ۱۲۰ میلیارد مترمکعب گاز نیاز داریم و تنها کشوری که به صورت اقتصادی گاز را تامین می‌کند ایران است، ولی قرارداد با ترکیه را رها می‌کنیم و ترکیه برای تامین گاز خود با احداث دو خط لوله جدید با آذربایجان وارد معامله می‌شود.

وی افزود: جهانگیری سال ۹۴ اجرای خط لوله گاز پاکستان را پروژه اولویت دار کشور عنوان کرد، اما هیچ کاری نکردند و به عراق کمتر از ۲۵ میلیون مترمکعب گاز صادر کردیم در حالی که در قرارداد صادرات ۶۰ میلیون مترمکعب مطرح بود.

این نماینده مجلس گفت: ترکمنستان فرصت طلایی برای ایران بود، قطع همکاری کردیم تا ارتباط گازی ترکمنستان با آذربایجان برقرار شود. کشور دوست را به رقیب تبدیل کرده ایم و بازار دیگری را برایش مهیا کردیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه وزیر قول داده بود تا سال ۱۴۰۴ میزان صادرات کشور به ۷۰ میلیارد مترمکعب برسد، گفت: در این زمینه هیچ اقدامی نشد و همچنان در فاز ۱۱ سوالاتی وجود دارد، از سوی دیگر شرکت توتال بدون پرداخت هیچ جریمه‌ای تمام اطلاعات ایران را برداشت و برد از قوه قضائیه می‌خواهیم در زمینه پرونده کرسنت هرچه زودتر اقدام کند.
 
نمایندگان مجلس دهم کارمند وزارت نفت نیستند
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت عصر امروز در واکنش به صحبت نماینده ایذه و باغملک در خصوص استخدام نمایندگان دوره دهم مجلس در وزارت نفت، گفت: آقای خادمی در تشریح سوال خود از وزیر نفت گفت که نمایندگان دوره دهم در خوزستان جذب وزارت نفت شدند که این نمایندگان اعلام کردند ما کارمند وزارت نفت نیستیم.
علی مطهری تاکید کرد: بهتر بود که آقای خادمی این حرف را نمی‌زد چرا که کنایه‌ای به مجلس و نمایندگان بود.
 
نماینده اهواز از پاسخ وزیر نفت قانع شد
نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس از توضیحات وزیر نفت در پاسخ به سوال خود در خصوص بحران مازوت قانع شد.
علی ساری در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی، از پاسخ وزیر نفت به سوال خود مبنی بر اینکه علت عدم اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از بحران مازوت در آینده چیست، قانع شد.
فریدون حسنوند نتیجه بررسی مندرج در گزارش کمیسیون انرژی در رابطه با سوال علی ساری نماینده مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در مجلس از بیژن زنگنه وزیر نفت را بدین شرح قرائت کرد:
در اجرای ماده ۲۰۷ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی سوال فوق در جلسه رسمی روز سه‌شنبه مورخ ۱۸/۲/۹۷ کمیسیون با حضور ۱۹ نفر از نمایندگان عضو کمیسیون و نماینده سوال کنندگان و وزیر مطرح و پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سوال کنندگان از پاسخ‌های ارائه شده وزیر، کمیسیون قلمرو سوال را ملی تشخیص داده و مستند به بند ۳ ماده ۲۰۷ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، گزارش سوال جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی ارسال می‌گردد.
بر اساس این گزارش عباس پاپی زاده بالنگان، محمدرضا بادامچی، علیرضا محجوب، محمد خالدی سردشتی، جواد کاظم نسب الباجی، محمود بهمنی و محمد خدابخشی از دیگر نمایندگان سوال کننده بودند.
 
نمایندگان از پاسخ وزیر نفت قانع شدند
نمایندگان مجلس پس از استماع سخنان وزیر نفت در پاسخ به سوال نماینده مردم ایذه و باغملک از این توضیحات قانع شدند.
هدایت الله خادمی در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی در جریان سوال خود از بیژن زنگنه درباره علت اینکه چرا سیاست‌های گاز کشور چه در بخش خدمات گازرسانی به روستا‌ها و بخش‌های مختلف کشور و چه در گرفتن سهم بازار گاز دنیا غیرعادلانه و ضد منافع ملی بوده است، پس از استماع توضیحات وزیر قانع نشد و سوال به رأی گذاشته شد و با ۱۱۲ رأی موافق، ۵۴ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در جلسه قانع شدند.
اسد الله قره خانی آلوستانی در توضیح روند بررسی سوال هدایت الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس از وزیر نفت، بیان کرد: در اجرای ماده ۲۰۷ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی سوال فوق در جلسه رسمی ۱۰ مهرماه ۹۷ کمیسیون با حضور ۲۰ نفر از نمایندگان عضو کمیسیون، نماینده محترم سوال کننده و وزیر محترم مطرح و پس از استماع اظهارات طرفین و نظر به عدم اقناع نماینده سوال کننده از پاسخ‌های ارائه شده وزیر کمیسیون قلمرو سوال را ملی تشخیص داده و مستند به بند ۳ ماده ۲۰۷ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی گزارش سوال جهت اعلام وصول در اولین جلسه علنی ارسال می‌شود.
وی در ابتدای اظهارات خود به اقدام اخیر دولت آمریکا واکنش نشان داد و گفت: تصمیم اخیر دولت ترامپ مبنی بر اعمال محدودیت بیشتر بر فروش نفتی ایران نشانه استیصال و عدم موفقیت نقشه‌های اعمال شده قبلی است این حرکت نابخردانه که نتیجه‌ای جز افزایش قیمت نفت نخواهد داشت با تدابیر دولت و مجلس نقش بر آب خواهد شد.
 
اعلام وصول سوال ملی نماینده زابل از وزیر صنعت
عضو هیأت رئیسه مجلس موارد اعلام وصولی هیات رئیسه مجلس را قرائت کرد.
علیرضا رحیمی در نشست علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی، یک فقره از سوال‌های اعلام وصول شده برای بررسی در صحن را بدین شرح قرائت کرد:
سوال حبیب اله دهمرده نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند از وزیر صنعت، معدن و تجارت با موضوع اقدامات وزارت در ارتباط با ایجاد و حمایت از بنگاه‌های اشتغال زایی کوچک و بزرگ.
 
آغاز جلسه نوبت عصر خانه ملت
جلسه علنی نوبت عصر مجلس شورای اسلامی به ریاست آقای لاریجانی آغاز شد.
نمایندگان در جلسه نوبت صبح مواد باقی مانده طرح اصلاح قانون انتخابات و همچنین طرح مقابله با اقدامات آمریکا علیه سپاه را به تصویب رساندند.
قرار است دقایقی دیگر پیشنهادات الحاقی به طرح مقابله با اقدامات آمریکا علیه سپاه نیز مورد بررسی قرار گیرد.
نمایندگان همچنین سوال تعدادی از نمایندگان از وزیر نفت و گزارش کمیسیون اقتصادی درباره تحقیق و تفحص از بانک مرکزی و همچنین نحوه خرید، تشکیل و جذب نیرو در بانک شهر را نیز در دستور کار دارند.
 
پایان جلسه نوبت عصر مجلس
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی زنگ پایان نشست علنی را به صدا درآورد.
علی مطهری گفت: جلسه بعدی مجلس روز یکشنبه، ۱۵ اردیبهشت رأس ساعت ۸ صبح با ادامه بررسی دستورکار هفتگی برگزار می‌شود.



کلمات کلیدی


captcha