جشنواره بین المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر دوستی ایران و برزیل برگزار می شود
تاریخ: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 18:05:38


http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 77937 || تاریخ : ۱۴۰۲/۰۵/۲۸ ۲۰:۱۵                 تئاتر و هنر های تجسمی

با موضوع « مقاومت در برابر نژاد پرستی و دو چهره فوتبال»؛

جشنواره بین المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر دوستی ایران و برزیل برگزار می شود


سیدمسعود شجاعی طباطبایی ،دبیر جشنواره کارتون ، کاریکاتور و پوستر « دوستی ایران و برزیل » با معرفی دو میهمان برزیلی که به عنوان دبیراجرایی و داور در این رویداد فرهنگی هنری همکاری دارند گفت: جشنواره کارتون و کاریکاتور و پوستر دوستی ایران و برزیل تلاش هنرمندان برزیلی و ایرانی است که بحث نژادپرستی را دستمایه تولیدات خود قرار می‌دهند.


جشنواره بین المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر دوستی ایران و برزیل برگزار می شود

به گزارش جامعه ایده آل ؛ نشست خبری جشنواره بین‌المللی کارتون ، کاریکاتور و پوستر «دوستی ایران و برزیل» با حضور سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر جشنواره، محمدجواد عطایی نماینده مرکز آفرینش‌های هنری ایران و برزیل، الیسیودنیلو روسو آمریم ،دبیر اجرایی این رویداد فرهنگی و گیلمار ماچادو باربسا ،داور جشنواره ،در سالن زنده یاد صفارزاده برگزار شد.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی ،دبیر جشنواره کارتون ، کاریکاتور و پوستر  « دوستی ایران و برزیل » با معرفی دو میهمان برزیلی که به عنوان دبیراجرایی و داور در این رویداد فرهنگی هنری همکاری دارند گفت: جشنواره کارتون و کاریکاتور و پوستر دوستی ایران و برزیل تلاش هنرمندان برزیلی و ایرانی است که بحث نژادپرستی را دستمایه تولیدات خود قرار می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه فراخوان این جشنواره در سایت «ایران کارتون» منتشر شده است، به همکاری مرکز آفرینش‌های هنری ایران و برزیل و انتشارات فانوس دریایی اشاره کرد و افزود: بخش کارتون و پوستر با موضوع «مقاومت در برابر نژاد پرستی» و بخش کاریکاتور با محوریت دو چهره پله و وینیسیوس جونیور در پاییز ۱۴۰۲ در آبادان برگزار خواهد شد.
دبیر جشنواره کارتون ، کاریکاتور و پوستر دوستی ایران و برزیل تاکید کرد: در بحث کاریکاتور ، دو چهره مطرح فوتبال برزیل یعنی پله و وینیسیوس جونیور دستمایه تولیدات هنری قرار می‌گیرند چراکه پله یکی از بزرگ‌ترین بازیکنان تمام ادوار تلقی می‌شود که از سوی فیفا لقب «برترین» را گرفته است. او همچنین یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین چهره‌های ورزشی قرن بیستم به‌شمار می‌رود، وینیسیوس جونیور نیز بازیکن فوتبالی است که  تحت فشار اتفاقات نژادپرستانه در لالیگا قرار گرفته و مرتبط با موضوع این رویداد فرهنگی است. ستاره برزیلی رئال مادرید، پس از تحمل توهین‌های نژادپرستانه تماشاگران در بازی مقابل والنسیا گفت: «لالیگا متعلق به نژادپرست‌هاست.»

وی همچنین اظهار کرد: این مسابقه با همکاری پروفسور جان لنت John Lentمحقق برجسته عرصه کمیک جهانی Comic world از آمریکا برگزار می‌شود.

شجاعی طباطبایی  درباره جوایز بخش‌های مختلف این جشنواره گفت: در بخش کارتون، پوستر و کاریکاتور به نفر اول یک تخته فرش نفیس ایرانی به همراه تندیس و لوح تقدیر و به نفر دوم ۷۰۰۰رئال برزیل به همراه لوح تقدیر (معادل ۷۰ میلیون تومان) اهدا خواهد شد. همچنین در هر سه بخش جایزه مردمی ، یک تخته فرش نفیس ایرانی، لوح تقدیر، جایزه ویژه صنایع دستی نفیس ایرانی و لوح تقدیر اهدا خواهد شد.

محمدجواد عطایی ، نماینده مرکز آفرینش‌های هنری ایران و آمریکای لاتین ، نیز در این نشست گفت: این مرکز سال ۱۳۹۷ با حضور جمعی از فعالان رسانه‌ای حوزه آمریکای لاتین تاسیس شد و سال ۱۳۹۹ در واکنش به اهانت نشریه فرانسوی به ساحت پیامبر اکرم (ص)  طرحی را با همکاری کانون هنر شیعی و استاد مسعود نجابتی به اجرا گذاشت. در این طرح ، اسامی پیامبران اولوالعزم که مورد تایید ادیان است تهیه شد و دوستان در آمریکای لاتین به عنوان حسن نیت این نشان را در مراکز اسلامی قرار دادند و این آغاز برای همکاری بود. ما در اسفند ۱۴۰۱ نیز نمایشگاه دوستی ایران و ونزوئلا را در ونزوئلا برگزار کردیم که در آن، ترجمه کتاب «خون دلی که لعل شد» همزمان با پیام رهبری رونمایی شد.

وی هنرمندان را پلی برای ارتباط  بین جوامع دانست و در ادامه کتابی را به خبرنگاران نشان داد که ماحصل همکاری ایران و ونزوئلا است و با عنوان «رنگ مقاومت» با پوسترها و کاریکاتورهایی با موضوع مقاومت به چاپ رسیده است.

عطایی همچنین تشریح کرد: مرکز آفرینش‌های هنری ایران و آمریکای لاتین بخش‌های متفاوتی دارد که از جمله آن، خانه مستند است. این بخش از مرکز آفرینش‌های هنری، طی یکسال اخیر، سه مستند تولید کرده است که شامل یک مستند در زنجان با هدف آشناسازی مردم با تشیع بوده و مستند دیگری با عنوان «یوم العباس» برای شناساندن فرهنگ عاشورایی به کشورهای آمریکای لاتین ساخته شده است. همچنین مستند دیگری از افراد تازه مسلمان شده در ونزوئلا به زودی آماده خواهد شد، این مرکز بنا دارد در اربعین هم با حضور یکی از مطرح‌ترین خبرنگاران آمریکای لاتین مستندی تولید کند تا به صورت کاملتری اربعین را به مخاطبان معرفی کند.

الیسیودنیلو روسو آمریم دبیر اجرایی این رویداد فرهنگی هنری نیز با اشاره به فعالیت چهل‌ساله خود در حوزه کاریکاتور ، از همکاری در جشنواره بین‌المللی کارتون ، کاریکاتور و پوستر دوستی ایران و برزیل اظهار خرسندی کرد و افزود: تلاش می‌کنیم این جشنواره به بهترین نحو ممکن برگزار شود و به نظرم اینکه هنرمندان ایرانی و برزیلی کاری را برای نزدیک کردن دو ملت با یکدیگر رقم بزنند اهمیت ویژه‌ای دارد و خوشبختانه هنرمندان ایرانی در تمام رویدادها و جشنواره‌ها همیشه خوش درخشیده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه این همکاری با موضوع نژادپرستی و فوتبال ،نتایج خوبی در آینده خواهد داشت گفت: با توجه به موضوع نژادپرستی و فوتبال اتفاق خوبی رقم می‌خورد؛ به ویژه که نژادپرستی در سطح وسیع‌تری از فوتبال هم ناپسند است و باید با همکاری هنرمندان ، مخالفت و اعتراض خودمان را نسبت به آن نشان دهیم.

دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی کارتون ، کاریکاتور و پوستر دوستی ایران و برزیل ، «پله» را شخصیتی جهانی معرفی کرد که در دنیا، علاقه‌مندان و طرفداران زیادی دارد و در ادامه افزود: ما این شخصیت را انتخاب کردیم تا بتوانیم علاقه به شخصیت‌های فوتبالی را نشان دهیم. بحث دیگر درباره وینیسیوس جونیور؛ فوتبالیستی است که خیلی مورد اهانت قرار گرفته و نشان داده که چقدر نژادپرستی در فوتبال وجود دارد. او توانست مقاومت کند و نشان دهد که اگرچه سیاه‌پوست است ولی انسان است. انتخاب این شخصیت هم به این دلیل بود که هنرمندان از این فوتبالیست برای مقابله با نژادپرستی استفاده کنند.

شجاعی طباطبایی دبیر جشنواره بین‌المللی کارتون ، کاریکاتور و پوستر دوستی ایران و برزیل با اشاره به برگزاری چندین داوری و برگزاری نمایشگاه در برزیل، مردم این کشور را مردمی مهربان معرفی کرد که به لحاظ حسی بسیار به ایرانیان نزدیک هستند.

در بخش دیگری از این نشست، گیلمار ماچادو باربسا، داور جشنواره کارتون ، کاریکاتور و پوستر دوستی ایران و برزیل اعلام کرد: سه روزی که در ایران بودم مختصری درباره فرهنگ ایرانی و سیاست‌های ایران و خاورمیانه آشنایی پیدا کردم و می‌بینم که چقدر همه چیز با آنچه که به ما رسیده فرق می‌کند و امیدوارم در آینده با سیاست و فرهنگ مقاومت مردم ایران بیشتر آشنا شوم.

داور جشنواره کارتون ، کاریکاتور و پوستر دوستی ایران و برزیل همچنین بیان کرد: برزیل هیچ گاه جنگ نداشته و من امروز متوجه شدم که شما چقدر توانستید آثار جنگ را جمع‌آوری کنید، اما ما این هنر را نداریم که گذشته را برای آیندگان روایت کنیم.

وی در پایان سخنانش افزود: ما قربانی سیاست‌های آمریکا هستیم و نژادپرستی در مدارس ما رخ می‌دهد و پلیس برزیلی از قدرت خود بر علیه مردم استفاده می‌کند و ما وظیفه داریم ملت خود را بیدار کنیم.

در بخش پایانی این نشست، سید مسعود شجاعی طباطبایی ، دبیر این جشنواره از برگزاری ورکشاپ و کارگاهی با حضور دو چهره و هنرمند حوزه کارتون و کاریکاتور در روز یکشنبه ۲۹ مردادماه ساعت ۱۴ در مجتمع هدایت استان قم خبر داد و افزود: پوستر این جشنواره امروز در سایت ایران کارتون منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

 



کلمات کلیدی


captcha