دهه کرامت فرصتی برای اصلاح نظام مهندسی فرهنگی جامعه/محوریت خانواده در برنامه های دهه کرامت
تاریخ: ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 16:44:02


http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/31df47a0a36307bb66222066e8d4e005.jpg

http://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 86297 || تاریخ : ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ ۲۰:۵۵                 دین و اندیشه

رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت دهه کرامت در نشست خبری تشریح کرد؛

دهه کرامت فرصتی برای اصلاح نظام مهندسی فرهنگی جامعه/محوریت خانواده در برنامه های دهه کرامت


حجت الاسلام خداداده با اشاره به متهم شدن مذهبي ها به غم و غصه و عزاداري دايمي گفت: دهه کرامت تمريني است که نشان دهيم مي توان برنامه هاي جشن و شادي همراه با بار معرفتي برگزار کرد.


دهه کرامت فرصتی برای اصلاح نظام مهندسی فرهنگی جامعه/محوریت خانواده در برنامه های دهه کرامت

به گزارش جامعه ایده آل، نشست خبری حجت الاسلام  «کمال خداداده»، رئیس ستاد مرکزی گرامیداشت دهه کرامت (صبح امروز، ۱۸ اردیبهشت ماه) در شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام دهه کرامت را یکی از مهمترین و جریان آفرین ترین مناسکی دانست که در اقصی نقاط کشور دنبال می شود و گفت: شاید بتوان گفت دهه کرامت بعد از ماه های محرم و صفر و برخی از مناسبت های ماه مبارک رمضان یکی از مهمترین جریانات فرهنگی کشور محسوب می شود که در همه محلات، مساجد و هیئات مذهبی برنامه های ویژه ای به مناسبت ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و ولادت امام رضا (ع) برگزار می شود.

 

رییس ستاد بزرگداشت دهه کرامت با اشاره به وجود ۸۰ هزار مسجد و هفت هزار بقعه متبرکه در کشور که محل نور، تجمع مردم و هویت منطقه و شهرها هستند، افزود: در این دهه در بقاع متبرکه و امامزادگان مساجد مراسم ویژه و تجلیل از این مکان های مقدس( امامزادگان) صورت می گیرد.

وی افزود: اگر حجم بزرگ برنامه ها و جریان آفرینی این ایام با برنامه ریزی و دقت لازم صورت گیرد، می تواند در فرهنگ عمومی تاثیرگذاری بسیاری داشته باشد؛ ضمن اینکه تلاش شده است در این ایام به موضوع «خانواده» از سوی دستگاه ها و متولیان فرهنگی اهتمام ویژه ای صورت گیرد چرا که این دهه بهترین زمان برای ارائه مفهوم خواهری، دختری، برادری و ... است و لازم است، خانواده ها نسبت به مناسبت های این ایام اهتمام داشته باشند.

وی ادامه داد: این موضوع مهم است که بدانیم احمد بن موسی(ع) چه رابطه عاطفی با برادرشان داشتند تا با الگوبرداری از این بزرگوار محبت خود را نسبت به برادر بیشتر کنیم و چه روزی بهتر از روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) برای نشان دادن ارادت خود نسبت به برادر؛ از این رو ضرورت دارد که جامعه اسلامی نسبت به این روزها بازآفرینی، مرور و بازشناسی داشته باشند و این الگوها به جامعه معرفی شود.

حجت الاسلام خداداده با اشاره به عنوان شعار امسال دهه کرامت در سال ۱۴۰۳ با عنوان «با شما سربلندیم» که برگرفته از روایتی از امام رضا (ع)است، خاطرنشان کرد: ستاد بزرگداشت دهه کرامت برای هر روز این دهه نیز عنوانی را انتخاب کرده است، تا بتوانیم در سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) جایگاه ایشان را معرفی کنیم، زیرا کریمه اهل بیت(ع) هجرت‌شان به قم علاوه بر دیدار با برادر یک هجرت سیاسی و احیای شریعت و مبارزه سیاسی تلقی می شد.

وی با اشاره به ابعاد شخصیتی حضرت فاطمه معصومه (س) گفت: ایشان احیاگر دین، عالمه دینی، مفسره و شخصیتی بودند که وجود نورانی شان در کشور ما آثار تمدنی داشته است.

وی با اشاره به اینکه تمدن غرب به دنبال وارد کردن روزهایی به عنوان روز دختر، روز عشق و روز زن برگرفته از فرهنگ خودشان در کشور ما است، افزود: دهه کرامت بهترین فرصت برای اصلاح نظام مهندسی فرهنگی کشورمان محسوب می شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ۴۰ نهاد دینی و اجتماعی عضو ستاد بزرگداشت دهه کرامت هستند، خاطرنشان کرد: همه اعتاب مقدسه و دستگاه های فرهنگی در یک اتاق عملیات تمام عیار برای عملیات بزرگ فرهنگی در دهه کرامت برنامه ریزی کردند، تا سرور و نشاط و بعد معنوی زیبایی های این ایام در عرصه فرهنگی مورد توجه قرار گیرد، چرا که برخی ما را متهم می کنند، مجالس عزا در جامعه ما رونق دارد و با شکوه برگزار کردن جشن های دهه کرامت می تواند ضمن بار معنوی در جامعه نشاط و سرور هم به همراه داشته باشد.

 حجت الاسلام و المسلمین خداداده از تدارک بیش از ۱۲۰ هزار عنوان برنامه فرهنگی، علمی، ورزشی و خدماتی همزمان با ایام دهه کرامت در سراسر کشور خبر داد و افزود: آیین آغاز جشن های دهه کرامت صبح روز ۲۰ اردیبهشت در آستان حضرت فاطمه معصومه (س) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری آغاز می شود.

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از تدارک ۳۶۰ عنوان برنامه از سوی آستان مقدسه کریمه اهل بیت (ع) خبر داد و گفت: پنجمین کنگره بین المللی امام رضا (ع) ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت با حضور شخصیت های علمی، بین المللی و دینی در مشهد مقدس برگزار می شود.

رییس ستاد بزرگداشت دهه کرامت از برگزاری جشن های بین المللی کاروان های زیر سایه خورشید در دو هزار نقطه ایران و جهان با حضور خادمان رضوی خبر داد و گفت: جشن تکلیف دختران و اجتماع دخترانه در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) و ۲۰۰ نقطه  کشور به صورت همزمان به صورت همزمان برگزار می شود؛ ضمن اینکه اجتماع بهترین دختر دنیا و نیز اجتماع پنج هزار نفری دانشجویان دختر در شهرهای مختلف برپا می شود.

وی از اجتماع دو هزار خادم افتخاری آستان حضرت شاهچراغ (ع) در روز ششم ذی القعده (روز بزرگداشت آن حضرت(ع)) خبر داد و تصریح کرد: تقدیر از خادمان پیشکسوت و برگزاری مراسم یادمان برای شهدای حمله تروریستی به حرم شاهچراغ(ع) از جمله برنامه های روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) است.

وی در ادامه از برگزاری جشن سه هزار نفری دختران در آستان حضرت عبدالعظیم (ع) خبر داد و تصریح کرد: در مسجد مقدس جمکران نیز با توجه به حضور میلیونی مردم امکان اسکان و نیز برنامه های محتوایی تدارک دیده شده است.

حجت الاسلام خداداده تصریح کرد: امسال تمرکز ویژه برنامه های دهه کرامت بر موضوع خانواده است و تلاش داریم نگاه تمدنی به این موضوع در ایام دهه کرامت داشته باشیم زیرا ما شرافت و عزت خودمان را مدیون اهل بیت(ع) هستیم.

مشاور وزری فرهنگ در ادامه با اشاره به کارگروه های تخصصی ستاد بزرگداشت دهه کرامت گفت: کارگروه حوزه های علمیه و هیئت اندیشه ورز با محوریت مرکز مدیریت حوزه های علمیه کشور، کارگروه مساجد و بقاع متبرکه با محوریت ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور، کارگروه محتوایی با محوریت آستان حضرت فاطمه معصومه (س)، کارگروه بین الملل با محوریت مجمع جهانی اهل بیت (ع) و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کارگروه بانوان با محوریت معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری فعالیت می کنند.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری ۵۴۰ جشن خواهر و برادری در سراسر کشور به همراه ده ها عنوان برنامه در موضوعات فرهنگی هنری، اجتماعی، خدماتی به همت سازمان بسیج مستضعفین گفت: جشنواره فرهنگی هنری بشری رویداد ملی و سراسری برکت ایران، اجرای پویش های برکت خونین، برگزاری مسابقه کتابخوانی (ایران جوان بمان)، سیر نمایشگاهی با عنوان (جان من سلام)، فضاسازی فرهنگی و تبلیغی، آذین بندی محلات و همخوانی سراسری سرود از جمله این برنامه ها است.

خداداده با اشاره به مشارکت بالغ بر ۱۰۰ واحد داخلی و خارج از کشور جامعه المصطفی العالمیه در بزرگداشت دهه کرامت به همراه اجتماع دختران المصطفی در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) با همکاری موسسه بنت الهدی گفت: برگزاری اجتماع بزرگ سادات بانو با همکاری آستان مقدسه کریمه اهل بیت و بنیاد بین المللی سادات به همت مجمع تقریب مذاهب اسلامی انجام می شود؛ ضمن اینکه بازاریان و اتحادیه های اصناف در بزرگداشت دهه کرامت در قالب آذین بندی چراغانی، آزادی زندانیان جرایم غیر عمد، خدمات عام المنفعه و خیرخواهانه و همچنین برپایی ایستگاه های صلواتی به همت اتاق اصناف ایران و جامعه انجمن های اسلامی بازار و اصناف انجام خواهند داد.

وی همچنین به برگزاری دو هزار جشن محلی در یک هزار و ۴۰۰ شهر کشور و همچنین فضاسازی شهری و روستایی در اماکن عمومی و مراکز خدماتی تحت مدیریت شهرداری ها و دهداری ها اشاره و عنوان کرد: فعالیت موکب مجازی فرهنگ و هنر جهت انعکاس رویدادها، پخش زنده آیین های دهه کرامت به همراه نشر محتوای فضای مجازی و همچنین مشارکت در پویش های ملی و بین المللی به همت مرکز توسعه، فرهنگی و هنری در فضای مجازی انجام می شود.

رییس ستاد بزرگداشت دهه کرامت همچنین به برگزاری همایش بزرگداشت امامزادگان در بقاع شاخص کشور در قالب ۵۲۳ برنامه در سطح شهرستان ها و همچنین برگزاری مراسم ویژه دهه کرامت با تمرکز بر مناسبت های این دهه در بیش از ۱۳۰۰ بقعه اشاره کرد و افزود: آیین تجلیل از دختران شهدای مدافع حرم با مشارکت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس و بنیاد شهید و امور ایثارگران و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در محل باغ هنر برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اجرای طرح مسجد و محله کرامت گفت: این طرح به همراه آیین های گرامیداشت ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) و روز دختر، روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ (ع) و ولادت امام رضا (ع) با بهره گیری از ظرفیت گروه های هنری مساجد اعم از سرود، نمایش در گستره حداقل یک هزار نقطه کانونی از مناطق مرزی و روستایی تا مراکز استان ها برگزار می شود؛ ضمن اینکه اجرای طرح نسیم کرامت با محوریت معرفی کریمه اهل بیت (ع) به عنوان الگوی زندگی فردی و اجتماعی دانش آموزان به همت وزارت آموزش و پرورش اجرا می شود و گردهمایی چهار هزار نفری دختران دانشجو به همت مراکز دانشگاهی و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها روز ۱۹ اردیبهشت در حرم حضرت فاطمه معصومه (س) برگزار می شود.

حجت الاسلام والمسلمین خداداده عناوین روزهای دهه کرامت را به شرح زیر اعلام کرد:

  ۲۱ اردیبهشت مصادف با اول ذی القعده، «حضرت فاطمه معصومه(س) بهترین دختر دنیا»

۲۲ اردیبهشت مصادف با دوم ذی القعده، «زیست عفیفانه به رسم بانوی کرامت و مهربانی»

۲۳ اردیبهشت، سوم ذی القعده، «شهر مقدس قم، حرم اهل بیت(ع)؛ خاستگاه انقلاب اسلامی»

۲۴ اردیبهشت چهارم ذی القعده، «خدمت کریمانه، مشارکت مردمی، اقتدار ملی» (با تمرکز بر شعار سال:جهش تولید با مشارکت مردم)

 ۲۵ اردیبهشت مصادف با پنجم ذی القعده «امامزادگان پرچم داران جهاد تبیین و معرفت افزایی»

۲۶ اردیبهشت مصادف با ششم ذی القعده «حضرت شاهچراغ(ع) امین ولایت، عزیز بردار»

 ۲۷ اردیبهشت مصادف با هفتم ذی القعده «مساجد تراز اسلامی، خاستگاه والدین ولایی، شهیدان خدایی»

 ۲۸اردیبهشت مصادف با هشتم ذی القعده «مبارزه با ظالم، دفاع از مظلوم، زمینه‌ساز ظهور منجی بشریت» (حمایت از جریان رفیع مقاومت و مردم مظلوم غزه)

۲۹ اردیبهشت مصادف با نهم ذی القعده «ایمان و امید، نشاط معنوی در پرتو زیارت عارفانه»

۳۰ اردیبهشت، مصادف با دهم ذی القعده «خاندان موسی بن جعفر علیهم السلام، الگوی خانواده ایمانی»

۳۱ اردیبهشت، مصادف با یازدهم ذی القعده «عدالت گستری و سربلندی در پرتو مکتب رضوی



کلمات کلیدی


captcha