حماس می‌تواند بجنگد و در مقابل قساوت‌های اسرائیل بایستد
تاریخ: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 04:21:16


https://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 82047 || تاریخ : ۱۴۰۲/۱۰/۱۳ ۲۱:۱۶                 آسیا اقیانوسیه

گفتگوی اختصاصی پرس تی وی پیش از شهادت شیخ صالح العاروری؛

حماس می‌تواند بجنگد و در مقابل قساوت‌های اسرائیل بایستد


شیخ صالح العاروری در مصاحبه اختصاصی با پرس تی وی پیش از شهادتش گفت: جنبش حماس می‌خواهید کرانه باختری و غزه تحت حاکمیت دولتی فلسطینی باشد که براساس اراده مردمی و آزاد تشکیل شود تا وقتی که طبق قطعنامه‌های بین المللی، به کشور مستقل فلسطین دست پیدا کنیم.


 حماس می‌تواند بجنگد و در مقابل قساوت‌های اسرائیل بایستد

 به گزارش جامعه ایده آل؛ شبکه تلویزیونی پرس تی وی در برنامه فِیس تو فِیس (رو در رو) با شیخ صالح العاروری نایب رئیس دفتر سیاسی حماس که به دست رژیم صهیونیستی به شهادت رسید انجام داد.

مجری: به بینندگان پرس تی وی خوش آمد می گویم. گفتگویی اختصاصی را با شیخ صالح العاروری نایب رئیس جنبش مقاومت اسلامی (حماس) انجام می دهیم. شیخ صالح به برنامه ما خوش آمدید.

مجری: این گفتگو را با سوالی آغاز می کنم که همگان درباره آن کنجکاوند. در روز هفتم ماه اکتبر چه اتفاقی افتاد؟ همه ما روایت مطرح شده اسرائیل را شنیده ایم اما اکنون می خواهیم روایت شما را در این باره بشنویم.


شیخ صالح العاروری در پاسخ گفت: به نام خداوند بخشنده و مهربان. ابتدا باید به دلایل موجود در ورای اتفاق هفتم ماه اکتبر بپردازیم. چرا آن اتفاق افتاد؟ همگان به خوبی می‌دانند که آخرین دولت اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو شامل افراد تندرویی همانند اسموتریچ، گانتس و برخی دیگر می‌شد. یکی از آن‌ها آشکارا اعلام کرد ما یک بمب اتمی روی نوار غزه خواهیم انداخت. این دولت حتی بر اساس معیار‌های غربی رد شد آن هم زمانی که این وزرای اسرائیلی به آمریکا و اروپا سفر کردند و هیچ کسی از آن‌ها استقبال نکرد. بنابراین، آن دولت بر اساس معیار‌ها و استاندارد‌های بین المللی رد شد، زیرا افراد تندرو در تلاش بودند به اهداف به شدت خطرناک خود دست پیدا کنند. نخستین هدف شامل کنترل بر مسجدالاقصی و تحمیل حاکمیت یهودی بر آن می‌شود تا بر اساس یک قانون در کنست، آن را به یک کنیسه یهودی تبدیل کنند.

وی افزود: خطر دوم در ارتباط با شهرک سازی است. اسرائیلی‌ها در ارتباط با این موضوع یک برنامه داشتند. وزیر آن‌ها به نام اسموتریچ مأموریت اجرای این برنامه را دارد. این وزیر در ارتباط با موضوع شهرک سازی به شدت افراطی است و او مسئولیت ارتش در کرانه باختری و همچنین وزارت دارایی اسرائیل را هم بر عهده دارد. بنابراین، او برنامه‌ای برای استقرار یک میلیون شهرک نشین در کرانه باختری در یک بازه زمانی سه ساله ارائه کرد و هدف، تبدیل کردن این منطقه به مکانی است که بیشتر جمعیت آن را یهودیان تشکیل می‌دهند. علاوه بر این، او هرگز اهداف خود را برای اخراج فلسطینیان از کرانه باختری پنهان نکرد. عامل سوم شامل تداوم محاصره غزه به مدت ۱۶ سال می‌شود. مردم غزه در یک زندان بزرگ و سر باز زندگی می‌کنند. اما متأسفانه کسی به این موضوع توجهی نشان نمی‌دهد. جدای از این، وزیر امنیت داخلی اسرائیل هم وجود دارد که نامش به اصطلاح ایتمار بن گویر است. او مسئولیت تأمین امنیت اسرائیل را بر عهده دارد و اقدامات بسیار بدی علیه مردم ما در سرزمین‌های ۱۹۴۸ در کرانه باختری، قدس و زندانیان فلسطینی در پیش گرفته است. تا جایی که یک قانون به کنست ارائه شد تا بتوان زندانیان فلسطینی را اعدام کرد. بنابراین، دولت کنونی اسرائیل از همه خطوط قرمز عبور کرده است و هیچ راهی برای سکوت کردن در مقابل این اقدامات وجود ندارد.

العاروری در ادامه تاکید کرد: نکته‌ای که می‌خواهم اضافه کنم این است که مردم جهان ما به ویژه مردم در غرب باید دلایل موجود در ورای آغاز این رویارویی در روز هفتم ماه اکتبر را درک کنند که این موضوع به دلایل سیاسی دولت صهیونیستی و همچنین سیاست‌های بین المللی بسیار خطرناک است. منظورم این است که قطعنامه‌های سازمان ملل متحد تصویب شده در شورای امنیت وجود دارند که سبب اعطای یک کشور فلسطینی برای مردم فلسطین با پایتختی قدس و حق تعیین سرنوشت خود می‌شوند، اما در عین حال شاهد بی اعتنایی به همه اقدامات اسرائیل هستیم که هر گونه امکان برای یافتن یک راه حل را از بین می‌برد. یک سکوت و توطئه بزدلانه در ورای این موضوع وجود دارد که با وجود این دولت افراطی و خودداری آن از اجرای قطعنامه‌های بین المللی و با وجود تصویب سازمان آزادی بخش فلسطین در توافق نامه اسلو، به صورت فزاینده‌ای از اسرائیل حمایت می‌کند. چیزی که از مردم فلسطین خواسته می‌شود این است که همچنان برده‌هایی در دستان اسرائیل چه تحت محاصره در نوار غزه یا برده بودن در کرانه باختری و قدس باقی بمانند. با همه دلایلی که به آن‌ها اشاره کردم ما به این راه حل رسیدیم. هفتم ماه اکتبر اتفاق نادری نبود. این بخشی از تلاش‌های فلسطینیان برای رسیدن به آزادی و زندگی همانند دیگر ملت‌ها در جهان است. این که بتوانند کشور مستقل خودشان و حاکمیت خودشان را داشته باشند.

وی در ادامه افزود: بنابراین، این مرحله دیگری از تلاش‌های مردم فلسطین در تاریخ مدرن است. البته باید به این موضوع اشاره کنم که این مرحله بزرگ و قدرتمند محسوب می‌شود که با وجود سیاست‌های افراط گرایانه دولت اسرائیل و قصور بین المللی سبب ایجاد یک شوک بزرگ شد. شاید غرب نداند که طی آخرین نشست بین بایدن و ابومازن یا همان محمود عباس در شهر الخلیل قبل از هفتم اکتبر، ابومازن از رئیس جمهور آمریکا خواست به حق مردم فلسطین در داشتن کشوری مستقل برای خود اذعان کند، اما بایدن در پاسخ گفت مشکل شما منتظر ماندن برای بازگشت مسیح است. البته که این پاسخی غیر مسئولانه بود. می‌توانم بگویم که این پاسخ یکی از حقایقی بود که بر اساس آن درگیری و جنگ اخیر آغاز شد. آیا این موضع جامعه بین المللی است؟ بنابراین، هفتم اکتبر حلقه‌ای از زنجیره حلقه‌های تلاش‌های مردم ما علیه اشغالگری‌های اسرائیل و قصور آن در اجرای همه قطعنامه‌های بین المللی بود.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

صالح العاروری در پاسخ این سئوال که چگونه این عملیات سبب تغییر رویکرد حماس در قبال اشغالگری و ارتشی شد که غیر قابل شکست به نظر می‌رسید؟ فکر می‌کنم سخنانی در ارتباط با ارتش آن‌ها به ویژه شکست آن‌ها بر روی زمین در غزه دارید. گفت: بی تردید جنگ هفتم اکتبر سبب ایجاد تعجب و شوک در میان اشغالگران، در میان ارتش آن و همچنین دستگاه‌های اطلاعاتی آن و مردم آن شد که فکر می‌کردند می‌توانند در صلح و آرامش و بر اساس شرایط با کیفیت و لوکس زندگی کنند در حالی که همسایگان آن‌ها در جهنم به سر می‌برند. البته، از نظر اسرائیل، فلسطینیان همسایه نیستند بلکه مشتی از افرادی هستند که از این خاک کنده شده اند در حالی که این شهرک‌ها در سرزمین‌های آن‌ها بنا شده است. برای مثال، بیش از نیمی از مردمی که در حال حاضر در نوار غزه ساکن هستند از روستا‌ها و شهرهایشان در اطراف غزه آمده اند که این مناطق به خانه‌هایی برای شهرک نشینان اسرائیلی تبدیل شده است. این عملیات را گردان‌های قسام و دیگر جناح‌های مقاومت انجام دادند و سبب ایجاد شوک شد که قرار است سبب بیداری جامعه اسرائیل و همچنین جهان به طور کلی شود. این مردم در ارتباط با حقوقشان ساکت نمانده اند و این قابلیت را دارند که هر بار به جهان نشان دهند که چه چیزی بزرگتر و خطرناک‌تر است.

وی در ادامه افزود: نادیده گرفتن حقوق مردم فلسطین تأثیری منفی بر ثبات بین المللی دارد. همه جهان اکنون با واقعیت این درگیری زندگی می‌کنند. مشخص شده است که این ارتش و بخش‌های امنیتی آن چیزی فراتر از سراب نیست. به همین دلیل، اسرائیلی‌ها از همان روز نخست درگیری تمایل داشتند شاهد حضور ناو‌های هواپیمابر آمریکایی و ارائه تسلیحات برای نجاتشان باشند. این جامعه تحمل هیچ گونه شکستی را ندارد. یکی از مقامات اسرائیل در گذشته اعلام کرد نخستین شکست آخرین شکست برای اسرائیل خواهد بود.

صالح العاروری در پاسخ این سئوال که می‌دانیم که انجام این عملیات بر روی زمین به ویژه در خان یونس و شُجاعیه تا چه اندازه دشوار بوده است. حماس اکنون تا چه اندازه قدرتمند است؟ بیش از دو ماه است که شاهد تهاجم اسرائیل هستیم. حماس برای چه مدتی می‌تواند در غزه همچنان قدرتمند باقی بماند؟ گفت: می‌شنوم که برخی از رهبران اسرائیلی می‌گویند هدف از این جنگ از بین بردن جنبش حماس است. حماس به عنوان یک ارتش قدرتمند در فلسطین است. حماس همان مردم فلسطین است. حماس بخشی ضروری، بزرگترین و محوری از مردم فلسطین در همه فرآیند‌های انتخاباتی از سال ۲۰۰۶ بوده است. حماس اکثر کرسی‌ها را از آن خود کرد که منعکس کننده اعتماد مردم به حماس است، زیرا همه برنامه‌های ما در راستای خدمت رسانی به مردم ما قرار دارد. همه تلاش‌های اسرائیل برای تحریف وجهه حماس و معرفی آن به عنوان یک سازمان تروریستی، افراطی و داعشی تا کنون با شکست مواجه شده است. زمانی که آن‌ها زندانیان را آزاد کردند این زندانیان در مقابل دوربین‌ها و رسانه‌ها اذعان کردند، جنگجویان ما با مهربانی با آن‌ها برخورد کردند. ما با غذای خودشان از آن‌ها پذیرایی کردیم. ما با آن‌ها در همان مکان‌هایی که مستقر کرده بودیم زندگی کردیم.

وی در ادامه افزود: این در حالی است که زندانیان فلسطینی در شرایطی به سر می‌برند که شبیه به اردوگاه‌های کار اجباری نازی هاست و این با وجود ادعا‌های اسرائیلی‌ها در ارتباط با دموکراسی، آزادی و حقوق بشر است. اسرائیلی‌ها از این ادعا‌ها خجالت نمی‌کشند. آن‌ها هر روز مردم ما را هدف ضرب و شتم و شکنجه قرار می‌دهند. آن‌ها این افراد را مجبور کرده اند همه لباس هایشان را در آورند تا آن‌ها را با گرفتن فیلم‌های ویدئویی از آن‌ها در حالی که زیر پرچم اسرائیل برهنه هستند، تحقیر کنند. آیا جنبش مقاومت می‌تواند همین کار را انجام دهد؟ خانواده‌های زندانیان اسرائیلی باید این موضوع را بدانند که شیوه رفتار مقامات آن‌ها با زندانیان فلسطینی می‌تواند سبب شود که حماس هم همین کار را با خویشاوندان آن‌ها در آینده انجام دهد. زمانی که اسرائیلی‌ها برخی زندانیان را همچنان در زندان هایشان به مدت ۴۰ سال نگه می‌دارند آیا می‌توانند انتظار شرایط مشابهی را برای خودشان داشته باشند؟ این غیر ممکن است. باید با اسرائیلی‌ها هم با همین شکل رفتار شود. این داستان حماس و ثابت قدم بودن آن است، زیرا این بخشی ضروری از مردم فلسطین است. این موضوع جدیدی برای ملت ما نیست. بنابراین، شکست حماس به معنای شکست مردم فلسطین است.

العاروری در ادامه تاکید کرد: آیا مردم ما باید از حقوق خود، آینده، آزادی و امید‌های خود، آینده فرزندان خود و اماکن مقدس خود دست بکشند و با این موضوع موافقت کنند که به عنوان برده در کنار یهودیان زندگی کنند؟ اما این موضوع محقق نخواهد شد، زیرا از زمان ارائه طرح صهیونیست -بیانیه بالفور- در بیش از صد سال پیش، مردم ما در حال جنگیدن و مبارزه بوده اند. از این نظر، حماس یک استثنا محسوب نمی‌شود. حماس می‌تواند بجنگد و در مقابل قساوت‌های اسرائیل بایستد. اسرائیلی‌ها همه توان خود را در کرانه باختری گذاشته اند که از سال ۱۹۶۷ تحت اشغال آن‌ها قرار دارد. چیزی که من به شما می‌گویم این است که این شرایط برای همیشه ادامه نخواهد داشت. در غزه و کرانه باختری مقاومت وجود خواهد داشت و اسرائیلی‌ها باید در دیگر بخش‌های فلسطین نیز با مقاومت رو به رو شوند. کل این نسل به سوی مقابله با این اشغال و دفاع از مردم خودش و امیدهایش سوق داده شده است. این نسل مسلح به اراده، عزم و ایمان است و اماکن مقدس سبب الهام بخشی به آن‌ها می‌شود تا بتوانند نیرو‌های اشغالگر را شکست دهند. در این باره تردیدی وجود ندارد. وی افزود: روی صحبت من با اسرائیلی‌هایی است که ادعا‌های خود را تکرار می‌کنند و می‌گویند ما می‌خواهیم حماس و جنگجویانش را خیلی زود شکست دهیم. به همین دلیل آن‌ها به ابزار‌های مضحک روی می‌آورند و غیر نظامیان را در برخی مدارس دستگیر و ادعا می‌کنند که این‌ها زندانیانی از حماس هستند. اگر آن‌ها جنگجویان حماس بودند که اسرائیل آن‌ها را دستگیر کرده است پس چرا تصاویرشان را منتشر نمی‌کنند؟ کاری که آن‌ها انجام می‌دهند یک تلاش موهوم است. آن‌ها همه مردم را دستگیر و ادعا می‌کنند که این‌ها جنگجویان حماس هستند. توانایی ما برای تداوم جنگ تا زمان شکست اشغالگران صد درصد قطعی است. این همان چیزی است که دو ماه پیش اعلام کردم. شمار زیادی از افراد این سوال را مطرح کردند که آیا اسرائیل موفق خواهد شد؟ من گفتم که باید شش ماه یا یک سال منتظر بمانید تا ببینید که اسرائیلی‌ها به جهانیان التماس می‌کنند، آن‌ها را از جهنمی نجات دهند که مقاومت برای آن‌ها ایجاد کرده است.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

 

صالح العاروری در پاسخ این پرسش که من در این باره کاملا اطمینان دارم. اما این اطمینان شما از کجا نشأت می‌گیرد به ویژه این که شاهدیم اسرائیل در ارتباط با وارد کردن جریان آب به تونل‌های حماس با استفاده از آب دریا صحبت می‌کند. آن‌ها اخیرا زیاد درباره این احتمال صحبت کرده اند. گفت: مهمترین عامل و مولفه‌ای که در اختیار مبارزان فلسطینی قرار دارد این است که آن‌ها افرادی دارای آرمان‌های به حق و عادلانه هستند. این‌ها افرادی هستند که به این موضوع باور دارند و آماده جان فشانی در این راه هستند. این مهمترین دارایی ماست و به مراتب بیشتر از تونل‌ها و موشک‌ها قابل اتکاست. زمانی که ما عزم و اراده داریم، هیچ عاملی نمی‌تواند ما را شکست دهد. این جنگ بین آن‌ها و ما جنگ ذهن ها، اراده‌ها و ابزار‌ها و همه چیز‌های دیگر است. اسرائیلی‌ها همه تلاش خود را می‌کنند تا این تونل‌ها را تخریب کنند، اما ما هم به نوبه خود هر کاری بتوانیم انجام می‌دهیم.

صالح العاروری در پاسخ این سئوال که آیا این موضوع صحت دارد که این تونل‌ها به یکدیگر متصل نیستند؟ نیز گفت: ما در ارتباط با زیرساخت‌های نظامی و جزئیات آن‌ها صحبتی نمی‌کنیم. موضوع تونل‌ها بخشی از راهبرد نظامی است. این تونل‌ها طی درگیری‌ها و مبارزات ما با اشغالگران اسرائیلی به مدت ده‌ها سال و بر اساس تجربیات و توانمندی‌های ما احداث شده اند. هر زمانی که شاهد یک مفر باشیم، جنبش مقاومت همه تلاش خود را انجام می‌دهد تا با قدرت آن را توسعه دهد تا اجازه ندهیم دشمن بتواند ما را غافلگیر کند. در هر درگیری ممکن است غافلگیری‌های کوچکی وجود داشته باشد. اما در مبارزات قبلی، دشمن در از بین بردن راهبرد ما ناکام بود. یک سری نقص‌هایی در مبارزات ما وجود دارد، اما توانسته ایم آن‌ها را از بین ببریم و از آن‌ها درس بگیریم.

 

صالح العاروری در پاسخ این پرسش که از آنجایی که شما در ارتباط با قدرت زیرزمینی حماس صحبت کرده اید,، اما نمی‌دانم آیا می‌توانید به این سوال پاسخ دهید یا خیر. حماس چه نوع تسلیحاتی را همچنان در این تونل‌ها پنهان می‌کند؟ در ارتباط با کمیت و کیفیت آن‌ها برایمان صحبت کنید. آیا حماس با اتکا به آن‌ها می‌تواند -بر اساس اظهارات مقامات اسرائیلی- در یک جنگ یک ساله دوام بیاورد؟ گفت: یک سری تسلیحات شناخته شده‌ای وجود دارند برای مثال موشک ها، تسلیحات ضد تانک و مواد منفجره، تفنگ‌های خاص برای تیرانداز‌ها و طیف متنوعی از دیگر سلاح ها. همه این سلاح‌ها در دسترس قرار دارند و از آن‌ها استفاده شده است. اگر مبارزان مقاومت برخی سلاح‌های خاص را برای یک دوره زمانی خاص در اختیار داشته باشند، این موضوع مربوط به جنبش مقاومت است و من نمی‌توانم در این باره صحبت کنم. این موضوعی در ارتباط با مدیریت مبارزه است که نمی‌توان در یک رسانه درباره آن صحبت کرد.

در پاسخ این سئوال که مقامات حماس همواره اعلام کرده اند که از تهدید‌ها هراسی ندارند. آن‌ها همچنین گفته اند که در پی مبادله زندانیان با رژیم اسرائیل نیستند مگر آن که آن‌ها تهاجم خود را متوقف کنند. آیا شما خواستار آزادی همه زندانیان فلسطینی هستید؟ اگر حماس اکنون دور میز مذاکره بنشیند، شما خواستار چه مواردی می‌شوید؟ گفت: در ارتباط با موضوع زندانیان، هزاران فلسطینی در زندان‌های اسرائیل نگهداری می‌شوند. در پی آغاز کارزار اسرائیل و دستگیری این افراد در غزه و کرانه باختری، تعداد آن‌ها به هزاران نفر رسیده است. همه افراد دستگیر شده غیر نظامی هستند نه این که از مبارزان ما باشند. برخی از این افراد به مدت حدود ۴۰ سال در زندان به سر برده اند. بنابراین، امکان ندارد بتوانیم در ارتباط با این موضوع سکوت کنیم. همه فلسطینی‌های بازداشت شده در زندان‌های اسرائیل مبارزان آزادی خواه هستند و بر اساس آنچه که دشمن ادعا می‌کند، مجرم نیستند. آرمان آن‌ها بسیار مقدس و قابل احترام است. در سراسر جهان، افرادی که به صورت داوطلبانه از مردم خود دفاع می‌کنند و مطالبه گر حقوق خود هستند، مورد احترام هستند و از آن‌ها تقدیر می‌شود و به نماد‌هایی برای کشور‌های متبوع خود تبدیل می‌شوند. زندانیان ما و شهدای ما هم نماد‌های ما هستند. بنابراین، ما باید اقدامی قاطع در پیش بگیریم تا به این تراژدی پایان دهیم.

وی در ادامه افزود: یکی از اهداف این عملیات روز هفتم ماه اکتبر بازگرداندن زندانیان ما به نوار غزه بود. گفتگو‌های زیادی در ارتباط با حضور زنان و کودکان در میان زندانیان در جریان است. چیزی که من می‌خواهم توضیح دهم این است که تصمیم در داخل گردان‌های قسام و دیگر جنبش‌های مقاومت به طور کلی شامل دستگیری سربازان اسرائیلی می‌شد. بنابراین، گردان‌های نظامی هدف حمله قرار گرفتند. شماری از پرسنل کشته شده و برخی دیگر هم دستگیر شدند. در نتیجه این حمله، به طور ناگهانی بخش‌های مختلف نظامی فرو پاشیدند و این مایه تعجب شدید آن‌ها شد و بر اساس هر استانداردی که بخواهید در نظر بگیرید، آشوب این مناطق را در بر گرفت. به همین دلیل، افراد مختلفی که بخشی از جنبش‌های مقاومت نبودند وارد میدان شدند.
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

 

صالح العاروری نایب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در ادامه تاکید کرد: بله افراد زیادی وارد این جنگ شدند. من شنیدم که مردم با خودرو‌های خودشان آمدند و هر کسی را که دیدند با خودشان آوردند که شامل زنان و کودکان هم می‌شود. سپس آن‌ها را در اختیار گردان‌های قسام قرار دادند که کارش جمع کردن این افراد در برخی مکان‌های خاص است تا جان آن‌ها را نجات دهد. آن‌هایی که بعدا آزاد شدند توسط مقامات اسرائیلی از گفتگو با رسانه‌ها منع شدند، زیرا آن‌ها از این افراد در ارتباط با رفتار خارق العاده زندان بانانشان سوال می‌پرسیدند. ما در همان روز نخست اعلام کردیم که نمی‌خواهیم غیر نظامیان را نگه داریم، اما زنان و کودکان ما هم در زندان‌های اسرائیل حضور دارند و آن‌ها باید آزاد شوند. این موضوعی نیست که بتوان بر سر آن‌ها مذاکره کرد. توافق برای مبادله موضوع دیگری است. از همان آغاز این درگیری، ما به صراحت اعلام کردیم هدف از دستگیری نیرو‌های ارتش اسرائیل در واقع آزاد کردن زندانیان ماست که ده‌ها سال است که در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برند. ما این را به صراحت اعلام کردیم. ما آماده تحویل همه زندانیان و پرسنل نظامی در ازای تحویل همه زندانیان خودمان بودیم. اسرائیلی‌ها به ربودن شهدای ما در میدان جنگ عادت دارند. بنابراین، از همان آغاز ما خواهان مبادله همه با همه بودیم، اما رژیم اسرائیل واکنشی به این موضوع نشان نداد. آن‌ها بر زنان و کودکان متمرکز شده بودند. حتی در زمانی که ما پیشنهاد آزادی برخی غیر نظامیان مرد و نه سربازان را مطرح کردیم، آن‌ها از توافق خودداری و اعلام کردند ما آن‌ها را نمی‌خواهیم.

صالح العاروری در ادامه افزود: این رژیم کنونی تنها در حال فریب دادن مردم اسرائیل است. در زمینه زنان و کودکان فشار‌های زیادی وجود دارد. آن‌ها خواهان آزادی دیگر اسرائیلی‌ها حتی مردان نیستند. می‌خواهم در این باره یک نکته مهم بگویم که نتانیاهو طی دیدارش با خانواده‌های اسرائیلی‌های آزاد شده چیزی گفت که ضبط شده است و توسط برخی شبکه‌های عبری پخش شده است. او گفت اگر حماس پیشنهاد آزادی همه را مطرح می‌کرد ما آن را می‌پذیرفتیم، اما او دروغ گفت، زیرا ما به صورت عمومی این پیشنهاد را به مقام اسرائیل مطرح کردیم که او هم گفت ما آماده پذیرش پیشنهاد آزادی همه در مقابل همه هستیم. ابو عبیده هم این سخنان را تکرار کرد که موضع ما از همان ابتدا این بوده است، زیرا هدف ما آزادی زندانیان ما بود. ما اعلام کردیم که نمی‌خواهیم از این اسرائیلی‌ها به عنوان سپر انسانی استفاده کنیم. چیزی که ما دنبال می‌کردیم شامل یک هدف انسانی می‌شد که همانا آزادی زندانیان ما از زندان‌های اسرائیل است. بنابراین، نخست وزیر اسرائیل به جامعه اش دروغ می‌گوید. عملا، فکر می‌کنم این موضوع باید برای جامعه اسرائیلی و همچنین جامعه بین المللی واضح و شفاف شود. چیزی که او از آن سخن می‌گوید عملیات نظامی برای آزادی زندانیانش از دست حماس است. این غیر ممکن است. او طی ۷۰ روز در این روند در غزه شکست خورد و اسرائیلی‌ها تنها موفق به آزادی سه نظامی خود شدند. زمانی که آن‌ها به آزادی زندانیان خود نزدیک شدند در واقع او را کشتند و دو سرباز دیگر هم هدف اصابت گلوله قرار گرفتند در حالی که دیگران زخمی شدند. بنابراین، ایده آزاد کردن سربازان کاملا غیر ممکن است. اما تصمیم واقعی در میان سران اسرائیلی همان حرف‌های خودشان است که می‌گویند بگذارید آن‌ها در جنگ کشته شوند و ما نمی‌خواهیم بهایش را بپردازیم. ما در تلاش برای آزادی زندانیان خود هستیم که ده‌ها سال است در زندان‌های اسرائیل به سر می‌برند.

صالح العاروری همچنین تاکید کرد: حماس ایده آزادی همه در مقابل همه را مطرح کرد. اسرائیلی‌ها تنها دروغ می‌گویند. آن‌ها می‌گویند حماس تحت فشار‌های شدید تنها با آزادی زنان و کودکان موافقت کرد، بنابراین، ما فشار‌های بیشتری را بر حماس اعمال خواهیم کرد تا آن را به آزاد کردن نظامیان زن و مرد خود بر اساس یک توافق غیر عادلانه یا بدون دست یابی به توافق وادار کنیم. به همین دلیل خاص، ما تصمیم گرفتیم موضوع زندانیان را تا زمان پایان یافتن این درگیری به تأخیر بیندازیم تا زمانی که اسرائیلی‌ها می‌گویند ما سربازان خود را بر خلاف اراده حماس آزاد خواهیم کرد. بنابراین، پس از تعیین تکلیف این درگیری‌ها در این باره صحبت خواهیم کرد با وجود پیشنهادی که در زمینه آزادی همه در ازای همه مطرح کردیم.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


صالح العاروری در پاسخ به این سئوال که در واقع غرب از مشاهده زندانیان زن و کودک فلسطینی متعجب شد که طی مبادله زندانیان آزاد شدند. همه غربی‌ها این سوال را مطرح کرده بودند که چرا کودکان باید زندانی شوند؟ این موضوعی قابل توجه بود. شما در سخنان خود به این موضوع اشاره کردید که نتانیاهو مردم خودش را هم دوست ندارد. چرا؟ در حال حاضر موقعیت او در داخل رژیم خودش چگونه است؟ بدیهی است که مردم علیه او هستند. بنابراین، او چگونه می‌خواهد به این تهاجم همچنان ادامه دهد در حالی که همه در اسرائیل هم علیه این موضوع هستند؟ این در حالی است که اکنون شاهدیم که غرب هم علیه او شده است. گفت:‌ او نمی‌تواند این جنگ را ادامه دهد، زیرا دیر یا زود هر دروغی مشخص و برملا خواهد شد. برای مثال در روز هفتم ماه اکتبر، نخست وزیر روند تحریک برای برگزاری یک تظاهرات گسترده را در داخل جامعه اسرائیل و در جهان آغاز کرد. او ادعا کرد حماس، داعش است. بعدا، حتی خود اسرائیلی‌ها متوجه شدند که این یک دروغ است.

صالح العاروری در ادامه افزود: تنها در یک مکان دو روز پیش, ۴۰ مبارز حماس و تعداد زیادی غیرنظامی اسرائیلی حضور داشتند. ارتش اسرائیل با تانک هایش وارد آنجا شد و شروع به گفتگو با مبارزان کرد که اعلام کرد اگر آن‌ها راه را باز کنند به داخل غزه عقب نشینی خواهند کرد. اما تصمیمی که فرماندهان اتخاذ کردند شامل این موضوع می‌شد که با سه خمپاره به آن مکان حمله کنند که سبب کشته شدن همه افراد مستقر در آن شد که این افراد شامل اسرائیلی‌ها و فلسطینیان می‌شدند. اکنون، اسرائیلی‌ها اذعان می‌کنند که آن افراد توسط تانک کشته شده اند. بیشتر قربانیان، مبارزان مقاومت و نه غیر نظامیان بودند که تعداد آن‌ها کمتر از مبارزان بود. جهان به تدریج متوجه شده است که روایت مطرح شده از سوی اسرائیل دروغی بیش نیست. همگان در جامعه اسرائیل آقای نتانیاهو را به دروغ گویی، فریب کاری و فسادش می‌شناسند. او و همسرش به دلیل فساد شخصی چندین سال در دادگاه حاضر شدند. بسیار ناراحت کننده است که کشوری همانند آمریکا این دروغ‌ها را درست در زمانی دنبال می‌کند که مقامات به خوبی می‌دانند که آن‌ها دروغ می‌گویند. اگر اشتباه یا نقضی روی داده باشد که به دلیل تصمیم مقامات ما نبوده است، چیزی که ما اعلام کردیم واضح بوده است: به دلیل مداخله برخی از افراد آشوب‌هایی روی داد، اما به تدریج ادعا‌های آقای نتانیاهو برملا شد و این موضوع سبب تغییر موضع کشور‌ها در سطح بین المللی شد.

صالح العاروری تاکید کرد: چندی پیش، رئیس کمیته اطلاعاتی در کنگره آمریکا آشکارا اعلام کرد که اسرائیل دارد همدردی جهانی را از دست می‌دهد حتی رئیس جمهور بایدن صراحتا برای نخستین بار اعلام کرد اسرائیل به دلیل رفتار مجرمانه اش شروع به از دست دادن دوستانش کرده است. ما مسئول اقدامات اسرائیل نیستیم، اما ما قربانی اش هستیم. همه جنایت‌هایی که در غزه و کرانه باختری و دیگر مناطق روی می‌دهد به خوبی برای جهان شناخته شده است. به همین دلیل، شخصا بر این باورم که یکی از مهمترین نتایج حمله روز هفتم ماه اکتبر، بیدار کردن وجدان جهان در ارتباط با واقعیت این اشغالگری بوده است که منجر به تغییر موضع مقامات شده است که تحت تأثیر نظر افکار عمومی قرار دارد. در آخرین نشست شورای امنیت، آمریکا تنها بود و این موضوع سبب آسیب رسیدن به اعتبار آن در جهان می‌شود. من اخیرا اعلام کردم که آمریکا شروع به از دست دادن نظام اخلاقی اش و همان چیزی کرده است که ادعا می‌کند از طریق سیستم دموکراتیک خود در حال هدایت جهان است، زیرا به صورتی ناعادلانه در حال حمایت از اسرائیل است. همه تسلیحاتی که از آن‌ها برای کشتن کودکان در غزه استفاده می‌شود آمریکایی هستند. مردم آمریکا به خوبی می‌دانند که چهار یا پنج هواپیمای عظیم باری حامل تسلیحات هوشمند و قدرتمند برای کشتن زنان و کودکان ارسال شد. آن‌ها نیازی به مشاهده ویدئو‌های این روند ندارند تا مطمئن شوند. به همین دلیل، ما به این نتیجه رسیده ایم که افکار عمومی جهان سریعا در حال تغییر است و حتی در داخل نظام صهیونیستی این روند در حال رخ دادن است. ما بر این باوریم که مردم در حال مشاهده فساد نخست وزیر خود و خانواده اش به همراه دیگر مقامات هستند که در واقع حاضرند این رزیم را فدای همه ائتلاف هایشان کنند. قبل از حمله روز هفتم ماه اکتبر، یک بحران عمیق در اسرائیل وجود داشت و هر روزه تظاهرات در آن برگزار می‌شد و مردم خواستار برکناری او از قدرت بودند. در اصل دادگاه از او خواسته بود از قدرت کنار برود، اما او حاضر بود همه بنیاد‌های قانونی و دموکراتیک را در اسرائیل تغییر دهد تا خودش را از رفتن به زندان نجات دهد.

صالح العاروری در ادامه افزود: رویداد‌های روز هفت ماه اکتبر فشار‌های مضاعفی را بر او وارد کرده است. چگونه می‌شود شما به مدت ۱۴ یا ۱۵ سال نخست وزیر باشید، اما یگان‌های ارتش شما که در نزدیکی غزه مستقر هستند در چنین شرایط بدی باشند. شهرک‌های شما در معرض هزار مبارزی قرار داشتند که وارد این مناطق شدند. این یک شکست مفتضحانه است که او را به زباله دان تاریخ می‌اندازد. این اتفاق نه تنها برای او بلکه برای فرماندهان ارتش او، وزیر دفاع، رئیس شباک و فرمانده ناحیه جنوبی می‌افتد. مشخص شده است که این نبرد سرنوشت آن‌ها را رقم زده است. به همین دلیل او آماده ارتکاب وحشتناک‌ترین جنایت‌ها در تاریخ از طریق از بین بردن مردم فلسطین و نابود کردن رژیم خودش و روابطش با دیگر کشور‌هایی است که به مدت چندین دهه با او ابراز همدردی می‌کردند. او این اقدامات را به بهای نجات خودش و باند‌های تبهکار خودش انجام می‌دهد که این جنگ را اداره می‌کنند، زیرا انگیزه شخصی آن‌ها بیشتر و عمیق‌تر از منافع مردم است. منافع عمومی به معنای این جنگ و به رسمیت شناختن حقوق مردم ماست.

صالح العاروری در پاسخ این سئوال که شما در ارتباط با حمایت آمریکا، کاخ سفید و رئیس جمهور بایدن از اسرائیل صحبت کردید که شامل یک حمایت بی قید و شرط از تهاجم به غزه می‌شود. به نظر شما چرا آن‌ها حمایت‌های تسلیحاتی و سیاسی از اسرائیل به عمل می‌آورند؟ آن‌ها در حال سرپوش گذاشتن بر اتفاقات در غزه هستند. چرا این اتفاق در حال روی دادن است؟ گفت: متأسفانه یک حمایت کورکورانه و غیرعادلانه از سوی آمریکا از اسرائیل در جریان است. این موضوع به صورتی ویژه در میان نخبگان آمریکایی و کنگره و لابی یهودیان در داخل آمریکا به چشم می‌خورد و ما شاهد تأثیر آن در رسانه و وال استریت هستیم. مشخص است که بیشتر اعضای حزب دموکرات یهودی هستند. بایدن در حال استفاده از این موضوع است، زیرا آمریکا انتخابات آتی ریاست جمهوری را پیش رو دارد به این امید که آرای لابی صهیونیست‌ها را از آن خود کند. او آماده باور کردن این دروغ هاست.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی


شهید العاروری در ادامه گفت: او فریب این دروغ را خورد و آماده پذیرش آن بود.

مجری گفت: اما برعکس بود.

شهید العاروری در پاسخ گفت: بله، او بسیار مشتاق شد تا از این رژیمی حمایت کند که رهبری اش آماده‌ی ارتکاب جنایات و نشان دادن چهره واقعی اش بود. رژیم صهیونیستی از چندین جنبه نمی‌تواند به وجهه سابق خودش یعنی قبل از هفتم اکتبر بازگردد. اولا که ادعاهایش در خصوص دموکراتیک و اخلاقی بودن و طرفداری از حقوق بشر و پایبندی به اصول، برای همیشه از بین رفته است. از سوی دیگر به علت ظلمی که مردم ما برای دهه‌ها متحمل شده اند، اعتماد مردم اسرائیل به رژیم، سران (رژیم)، ارتش و دستگاه امنیتی شان برای حفاظت از آن‌ها تضعیف شده است. دنیا درحال نظاره کردن نتیجه حمایت کور (از رژیم)، ریاکاری آمریکا و معیار‌های دوگانه آن در قبال فلسطین است.

صالح العاروری در ادامه افزود: دولت آمریکا در جنگ اوکراین علیه روسیه، ده‌ها میلیارد دلار کمک بلاعوض در کنار مقادیر زیادی تسلیحات مختلف در اختیار اوکراین قرار داد، ولی بهانه اش دفاع از آزادی مردم این کشور (اوکراین) در برابراشغالگری روسیه بود! اما در فلسطین! رئیس جمهور آمریکا تمام تسهیلات و نفوذ خود را صرف حمایت از یک اشغالگر کرده است آن هم در برابر ملتی که تحت اشغال قرار دارد در حالی این کار مغایر همان قوانین بین المللی است که خود آمریکا آن را امضا و قبول کرده است!

صالح العاروری در پاسخ به این صحبت مجری که گفت: فکر می‌کنم این همان معیار‌های دوگانه آمریکا است افزود: هم اکنون بایدن همچنان دارد از تجاوز اسرائیل علیه غزه حمایت می‌کند، اما (این حمایت) به باری روی دوش خود بایدن و کاخ سفید تبدیل شده است! ما شاهد نظرسنجی‌های انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره بایدن بودیم. به نظر من ارقامی که او (در حمایت از خود دارد) روز به روز کمتر و کمتر می‌شود و علتش حمایت او از این تجاوزگری در غزه است!

صالح العاروری در پاسخ این سئوال که آیا به نظرشما او (بایدن) به این حمایت ادامه خواهد داد؟ با خصوص با توجه به اینکه ما او را اخیرا مشاهده کردیم که گفت ما باید به این تجاوزگری تا پایان سال و تا ژانویه خاتمه دهیم. به نظر من او دارد موضع خود را در قبال این تجاوزگری تغییر می‌دهد. نیز گفت: واضح است که تغییری رخ داده است، اما اکنون بعد از دریایی از خون! دیگر بسیار بسیار دیر شده است! متاسفانه این (موضع گیری) کافی نیست، اما در هرصورت تغییری رخ داده است. وی (بایدن) در سخنرانی اخیر خود در جمع یهودیان به مناسبت «حنوکا»، لحن متفاوتی داشت. اما او در ادامه مشاور امنیت ملی خود را برای گفتگو با سران اسرائیلی فرستاد تا درباره زمان تهاجم کنونی گفتگو کنند! وی همچنین درباره تداوم بمباران کور در غزه و راه حل سیاسی در خصوص پیشنهاد دو کشوری صحبت کرد. همه این نشانه‌ها به این معنی است که تغییری رخ داده است، اما پس از دریای خون مردم ما، من شخصا بر این باورم که نفرین این خون‌های بی گناه بر روی نتیجه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو تاثیر خواهد گذاشت و به نظر من او قادر نخواهد بود از این دریای خون عبور کند!

صالح العاروری در پاسخ این سئوال که به خصوص با توجه به اینکه مردم آمریکا با آنچه در غزه رخ می‌دهد مخالفند. به نظرم که ما شاهد تمام راهپیمایی‌هایی بودیم که در آمریکا در مخالفت با اتفاقات غزه و در حمایت از آتش بسی رخ می‌دهد که آمریکا همیشه در مخالفت با آن رای داده است. اگر بخواهیم درباره حمایت صحبت کنیم، ما درباره حمایت آمریکا از رژیم اسرائیل صحبت کردیم، ازشما می‌خواهیم درباره حمایتی که شما به عنوان حماس از محور مقاومت دریافت می‌کنید صحبت کنید. گفت: ما شاهد بودیم که حزب الله در لبنان از روز نخست مرز را باز کرد و حملاتی را علیه اسرائیل انجام داد. ما همچنین در عراق شاهد بودیم که مقاومت، اقدام به حملاتی علیه پایگاه‌های آمریکایی کرد.

صالح العاروری در پاسخ این سئوال که با این وجود مهم‌ترین حمایت، انصارالله در یمن بود که اکنون کنترل دریای سرخ را در اختیار دارد و مانع از تردد هرگونه کشتی می‌شود که به سرزمین‌های اشغالی تردد می‌کند. این حمایت‌هایی که شما ازمحور مقاومت دریافت می‌کنید - به خصوص حمایتی که از انصارالله یا همان حوثی‌ها دریافت می‌کنید - چقدر اهمیت دارند؟ گفت: بله، اولا حجم حمایتی که ما فلسطینی‌ها از کشور‌های مختلف در جهان دریافت می‌کنیم، به لطف خدا، میزان حمایت عالی و رو به افزایش است. در آمریکا نسل جوان از آرمان مشروع فلسطینی و مقاومت آن حمایت می‌کنند درحالی که رفتار اسرائیل و حمایت دولت شان (دولت آمریکا) از اسرائیل را محکوم می‌کنند. همین پدیده دارد اروپا را به حرکت در می‌آورد به خصوص در انگلیس!

وی در ادامه افزود: در جهان اسلام و در جهان عرب ما می‌دانیم که کشور‌ها مواضع صادقانه‌ای در قبال فلسطین، قدس و جنبش مقاومت دارند، اما برخی صدا‌های ناهنجار ازاین طرف و آن طرف شنیده می‌شود که اجیر شده و مزدور هستند و هیچ ارتباطی با وجدان مردم ندارند. در مورد موضع رسمی عرب ما می‌توانیم شاهد کمک‌های مختلف باشیم. کسانی هستند که فقط به محکوم کردن و موضع گیری بسنده می‌کنند و رضایت می‌دهند، اما کسانی هم هستند که اقدام عملی می‌کنند!

صالح العاروری همچنین تاکید کرد: پنجاه کشور عربی و اسلامی جلسه تشکیل دادند و تصمیماتی در حمایت از ما اتخاذ کردند، اما متاسفانه آن‌ها نتوانستند این تصمیمات را اجرایی کنند. تصمیم گرفتند محاصره را بشکنند و کمک‌های بشردوستانه را وارد کنند و آتش بس برقرار کنند، اما اسرائیلی‌ها به این تصمیمات توجهی نکردند. بسیار تاسف برانگیز بود که این رژیم (منظور نهاد سازمان همکاری‌های اسلامی) با این اندازه و این میزان حضور در جهان، قادر نیست تصمیم برای حفاظت از مردم خود و جلوگیری از کشته شدن آن‌ها در قلب جهان اسلام را اجرایی کند. بسیار جای تاسف دارد، اما با این وجود ما هرگونه تلاش یا اقدام یا حمایت در دفاع از این آرمان مشروع را ارج می‌نهیم.

وی در ادامه افزود: این یک موضع گیری طبیعی انسانی است، اما در مورد طرف دیگر شاهدیم که آمریکا علیه کشور‌ها و اماکن، محاصره تحمیل می‌کند و ناوگان‌های خود را به سراسر جهان اعزام می‌کند و کشتی‌ها را بازرسی می‌کند درحالی که برادران ما در انصارالله یمن مانع از آن می‌شوند که این کشتی‌ها عازم اسرائیل شوند مگر اینکه اسرائیلی‌ها اجازه ورود تدارکات و کمک‌ها به نوار غزه را بدهند. این یک رفتار در سطح بالاست. شما می‌توانید تفاوت بین دو موضع متناقض را مشاهده کنید. آمریکا معمولا اجازه چیزی را می‌دهد که خودش همان را برای دیگران ممنوع می‌کند. کمک‌های برادران ما در حزب الله در تقابل با دشمن در جنوب لبنان که بیش از یکصد شهید را در عملیات‌های خود تقدیم کردند مورد تقدیر و سپاسگزاری ماست، چون آن‌ها از طریق این عملیات‌ها موفق شدند بیش از یک سوم ارتش اسرائیل را در شمال فلسطین اشغالی مشغول نگه دارند، چون (ارتش اسرائیل) بیم آن دارد که یک جنگ تمام عیار در آنجا دربگیرد. ما همیشه به دنبال حمایت بیشتر هستیم و با تمام جناح‌های مقاومت در تماس هستیم. ما از همه تلاش‌های جهان و مقاومت در هر جایی تشکر می‌کنیم.

صالح العاروری همچنین تاکید کرد: در خصوص موضع یمن که گفته است «تا زمانی که محاصره علیه مردم فلسطین ادامه دارد باید محاصره علیه موجودیت صهیونیستی ادامه داشته باشد»، ما امیدوارم که تمام کشور‌های اسلامی و عربی در جهان، اقدامات عملی علیه اسرائیل اتخاذ کنند تا این پیام را به اسرائیل برسانند. شما نمی‌توانید شنیع‌ترین جنایات را مرتکب شوید، ولی همچنان مجازات نشوید!

صالح العاروری در پاسخ این سئوال که چون شما دارید درباره کشور‌هایی صحبت می‌کنید که از مقاومت در فلسطین حمایت می‌کنند، بسیاری از کشور‌های عربی و اسلامی همانطور که شما اشاره کردید، آن‌ها درکلام در کنار مقاومت هستند، آن‌ها می‌گویند ما حمایت می‌کنیم و ما علیه تجاوزگری هستیم، ما از آتش بس حمایت می‌کنیم، اما همزمان همین کشور‌ها همچنان روابط با رژیم را قطع نمی‌کنند. شما می‌خواهید به این دسته از کشور‌ها چه بگویید. شما چطور اوضاع را ارزیابی می‌کنید؟ چرا آن‌ها روابط با رژیم اسرائیل را قطع نمی‌کنند؟ درحالی که در صحبت‌های خود حمایت صد درصدی از شما دارند؟ نیز گفت: موضع ما بسیار مشخص و صریح است. عادی سازی روابط با موجودیت صهیونیستی به هر شیوه‌ای به خصوص از جانب کشور‌های عربی و اسلامی مطلقا اشتباه است و ممکن است باعث فوران جنگ شود مثل جنگ کنونی!
وی در ادامه افزود: چیزی که من می‌خواهم بگویم این است که یکی از دلایل نبرد غزه، روند عادی سازی است که در حال شتاب گرفتن بین برخی کشور‌های عربی و اسرائیل بود، چون موجودیت صهیونیستی به عضو عادی در منطقه تبدیل شد که روابط اقتصادی، سیاسی و نظامی با برخی کشور‌ها دارد معنی اش این شد که قدس و فلسطین را تقدیم دشمن کنید و از حقوق تمام مسلمانان، فلسطینی‌ها و عرب‌ها در فلسطین دست بکشید؛ بنابراین ما همیشه به عرب‌ها و مسلمانان گفتیم که ما مخالف هرگونه روابط بین آن‌ها و موجودیت اسرائیل هستیم!
صالح العاروری همچنین تاکید کرد: خواسته مداوم ما از قطع این روابط است چه اقتصادی یا سیاسی یا امنیتی و نظامی باشد، این موجودیت (رژیم صهیونیستی) مستحق تحریم کامل و تقابل کشور‌های عربی و مسلمان است نه اینکه با آن همکاری کنند. این درخواست ما بوده است. در آفریقای جنوبی یک رژیم نژادپرست داشت آنجا حکومت می‌کرد، اما با موضع بین المللی مواجه شد، چون طبق تمام استاندارد‌های جهانی، نظامی (حکومتی) غیرقابل پذیرش بود! اسرائیل بدترین رژیم آپارتاید است بنابراین همه کشور‌های جهان باید موضعی واضح در قبال این موجودیت بگیرند تا اینکه این (رژیم)، قانون بین المللی و تصمیماتی را که در نهاد‌های بین المللی اتخاذ می‌شود به رسمیت بشناسد.

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

صالح العاروری در پاسخ این سئوال که ایران همیشه از مقاومت فلسطین حمایت کرده است و قاطعانه از حق فلسطینیان برای داشتن کشور مستقل خود، دفاع کرده است. ایرانیان همچنان قاطعانه و به صورت علنی درباره مختصات کشور فلسطین صحبت کرده اند. نظر شما درباره حمایت ایران از مقاومت چیست و به نظر شما، حمایت ایران تا چه اندازه اهمیت دا



کلمات کلیدی


captcha