سال ۱۴۰۲، سال تحول در نهضت مدرسه سازی ایران/ سال ۱۴۰۳، آغاز برنامه هفتم توسعه فرصتی برای شکوفایی عرصه مدرسه سازی
تاریخ: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت: 21:04:03


https://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/41c5ec36f7dc7b01503f80d11534264c.gif

https://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1292629eb417d32d4d06d37c9972b3df.gif

https://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/84b2488ef7bbd87ff45490e86203b529.gif

https://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f465f69da6c92312814cfe6a796f179e.gif

https://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/1536577c8e30474f10938e6c16a741e9.jpg

https://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/e0d561a803d2b19db9d1d21a2d5e4cfa.gif

https://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/a0456bb9971b4c4fb889d0cbea5300fc.gif

https://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/f76759aa7d5af412a42d2cf2a058bdbd.gif

https://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ce516690fd1692d32f60002f0db0964d.jpg

https://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/4c5764165ae2c63edddad6a3475716ab.gif

https://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/137aef71b8b778dc22a251150d191e07.jpg

https://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/ca7159130a9f46d77b2d721a834a4616.gif

https://www.jamehideal.ir/assets/uploads/Ads/main/bbb17b00fae428c0c85fa5a1ae1a2051.gif

logo-samandehi


کد خبر : 85078 || تاریخ : ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ ۲۲:۰۹                 آموزش و پرورش

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور خبر داد ؛

سال ۱۴۰۲، سال تحول در نهضت مدرسه سازی ایران/ سال ۱۴۰۳، آغاز برنامه هفتم توسعه فرصتی برای شکوفایی عرصه مدرسه سازی


حمیدرضا خان محمدی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس این سازمان به تشریح عملکرد مدرسه سازان در سال ۱۴۰۲ پرداخت.


سال ۱۴۰۲، سال تحول در نهضت مدرسه سازی ایران/ سال ۱۴۰۳، آغاز برنامه هفتم توسعه فرصتی برای شکوفایی عرصه مدرسه سازی

به گزارش جامعه ایده آل؛ حمیدرضا خان محمدی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس این سازمان به تشریح عملکرد مدرسه سازان در سال 1402 پرداخت.

خان محمدی با تبریک فرارسیدن سال جدید و عید باستانی نوروز و ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات هموطنان در ماه مبارک رمضان، گفت: تقارن بهار طبیعت و بهار قرآن را به فال نیک می گیریم که انشاالله در پرتو هدایت حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی سال 1403 برای مردم عزیز و کشور ایران سالی خوب و سرشار از اتفاقات مثبت باشد.

وی ایام نوروز را فرصت مناسبی برای بازنگری در اعمال و رفتار به ویژه در سال گذشته  برشمرد و افزود: از این منظر باید هم رفتار و اعمال شخصی و هم از حیث عملکرد کاری خودمان را در بوته ارزیابی قرار دهیم تا انشالله در سال جدید با رفع نقاط ضعف و بهبود اقدامات بتوانیم خدمات بهتری را به آینده سازان ایران زمین ارائه دهیم.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور اظهار کرد: طی دو سال و نیم گذشته با استقرار دولت سیزدهم و تغییرات در مدیریت اجرایی کشور، علی‌رغم شرایط استمرار کاهش درآمدهای ارزی با تحریم‌های ظالمانه،  فعالیت‌های سازمان نوسازی مدارس کشور و اجرای پروژه‌های عمرانی با قوت ادامه داشت و با حمایت‌های رئیس جمهور از نظام تعلیم و تربیت به خصوص نهضت مدرسه سازی، جهادگران این عرصه تلاش کردند شتاب کار را بیشتر کنند و در تامین کالبد مورد نیاز نظم تعلیم و تربیت کشور موفق باشند.

هدیه بیش از  13 هزار و 230 کلاس درس به دانش آموزان کشور / رکورد ساخت مدرسه در کشور شکسته شد

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور توسعه عدالت آموزشی را از مهم‎ترین ارکان فعالیت این سازمان  برشمرد و گفت: در سال 1402 راهبرد جدی ما اولویت دادن به ساخت مدرسه در مناطقی بود که سرانه فضای آموزشی پایین تری داشتند و به نوعی نیاز بیشتری به احداث کلاس های درس جدید احساس می شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: در طول یک سال گذشته به طور مجموع 2972  فضای آموزشی و تربیتی مشتمل بر  13 هزار و 230  کلاس درس در زیربنایی بالغ بر 1 میلیون و 646 هزار مترمربع به بهره برداری رسید که  بیش از 330 هزار دانش آموز را تحت پوشش برخورداری از کلاس های درس ایمن و استاندارد قرار داده است.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم توجه ویژه ای به مدرسه سازی شده است می توان گفت که بدون احتساب تمامی تعطیلات، خانواده بزرگ نوسازی مدارس کشور هر 3 ساعت یک فضا تحویل داده است که 1812 فضا از محل منابع مشارکتی تامین شده است. 65 درصد مدارس تحویلی در مناطق روستایی و کم برخوردار کشور قرار دارد که نشان توجه به عدالت تربیتی می باشد. ما حسب فرمایشات مقام معظم رهبری باید به این مناطق توجه بیشتری داشته باشیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: در دی ماه سال 1401 رئیس جمهور در سفر به شهرستان بهارستان دستور ساخت 10 مدرسه 15 کلاسه را صادر نمود که پس از طی زمان مکان یابی که طولانی هم شد در عید فطر سال گذشته اولین خشت گذاری با قرار گاه خاتم الانبیاء صورت پذیرفت. خوشبختانه در زمان اندکی تعدادی از این مدارس تحویل  و زنگ آغاز سال تحصیلی با حضور رئیس جمهور محترم در مدرسه شهید کمندی نواخته شد.

وی در خصوص بهترین خاطره سال 1402 گفت: شاید بهترین خاطره سال پس از تلخ ترین حادثه سال رقم خورد. آن هم به دنبال حادثه تروریستی 13 دی و شهادت جمعی از هموطنان عزیزمان، در مدت زمان کمتر از 40 روز مدرسه شهدای دانش آموز 13 دی افتتاح شد. حضور خانواده های شهدا و ابراز خرسندی آنها از این اقدام و فضای زایدالوصفی که به یمن نام شهیدان عزیز ما رقم خورد. افتتاح مدرسه شهید سید رضی موسوی با حضور همسر بزرگوارشان، افتتاح مدرسه شهیدان طوقانی با حضور خانواده این شهیدان والامقام و نیز نواخته شدن زنگ آغاز سال تحصیلی با حضور رئیس محترم جمهور در یکی از مدارس 10 گانه بهارستان که در کمتر از چهار ماه آماده شده بود و مورد تفقد آیت ا... رئیسی نیز قرار گرفته ایم از خاطرات شیرین سال 1402 بود.

تحول در مدرسه سازی با رویکرد صنعتی سازی

حمیدرضا خان‌محمدی با اشاره به برنامه‌ریزی برای سوق دادن فرایند ساخت مدارس به سمت سازه‌های صنعتی و سبک، افزود: خروج از فرایند ساخت‌وساز سنتی مدارس به سمت مدرن‌سازی و صنعتی‌سازی بناها در درجه نخست به فرهنگ‌سازی و سپس به اعتبار نیاز دارد. در این مسیر اگر همکاری بین دستگاه‌های مرتبط و مراکز علمی و دانشگاهی بیشتر شود سرعت اجرای این قبیل مدرسه‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند.ساخت مدارس صنعتی‌ساز، سبک و سریع  در سال 1402 شروع شد در شهرستان بهارستان 10 مدرسه 15 کلاسه و خراسان رضوی به عنوان قطب صنعتی سازی مدارس در کشور  این روند را در پیش گرفته اند و به امید خدا در سال 1403 نیز استمرار خواهد داشت.

رئیس سازمان نوسازی مدارس در کشور، افزود: ۳۱ شهرستان داریم که سرانه فضای آموزشی‌شان کمتر از سه مترمربع است. استفاده از سازه‌های صنعتی طبق نقشه‌ها و استانداردهای مدنظر مدرسه‌سازی می‌تواند به سرعت این خلاء آموزشی را برطرف کند.

 رشد بیش از سه برابری مشارکت خیرین مدرسه ساز در دولت سیزدهم

خان محمدی با تقدیر از مشارکت ارزشمند خیرین به عنوان بازوان قابل اطمینان و همیشگی وزارت آموزش و پرورش در حوزه مدرسه سازی، گفت: نیک اندیش بودن مفهوم عمیقی دارد. حضور مومنانه و جهادی خیرین در امر مدرسه سازی دل های بسیاری از افراد را شاد می کند. خیرین مدرسه ساز عاشق تعلیم و تربیت دانش آموزان و ساختن آینده و اساسی ترین جریان برای پیشرفت کشور هستند.

وی ابراز داشت: مدرسه خیرساز محل مشق ایثار، عاطفه، مهربانی و جهاد است و نقش خیرین در شکل‌گیری شخصیت دانش‌آموزان و در تعلیم و تربیت فرزندان صالح در مدارس صالح بی‌بدیل است و اقدامات ارزشمند خیرین گرانقدر منشا خدمات فراوان دیگری برای آینده سازان میهن اسلامی خواهد شد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، گفت: مشارکت های مردمی در آموزش و پرورش به انحای مختلفی وجود دارد که بارزترین و عالی ترین جلوه آن را در حضور خیرین مدرسه ساز می بینیم. در هر جا که باشیم خیرین در صدر مجلس و محفل ما خواهند بود. از این رو در همه برنامه ها از حضور و راهنمایی آنها بهره مند می شویم، به طوری که می توان گفت شعار مردمی سازی دولت در مدرسه سازی متجلی شده است.

خان محمدی با تاکید بر لزوم تکریم خیرین مدرسه ساز، گفت: سال گذشته همایش ملی خیرین با کیفیت بسیار مناسبی برگزار شد که اسباب رضایت خیرین محترم را فراهم نمود. البته برای خیرین هرچه کار کنیم کم است. خیرین در دولت سیزدهم رقم قابل توجه 10 هزار میلیارد تومان را در تعهدات ثبت نموده اند که با هیچ زبان و کلامی نمی شود از این عزیزان سپاسگزاری نمود.

مدرسه سازی بر مدار دانش و فناوری

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به مسئولیت تخصصی این سازمان، گفت: لازم است همیشه از آخرین دستاوردهای علمی در حوزه های مرتبط با ماموریت خود برخوردار شویم و روش‌های جدید ساخت، مواد و مصالح جدید سازگار با شرایط اقلیمی و لرزه‌خیزی، استفاده از سامانه‌های هوشمند برای مدیریت پروژه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

خان محمدی ادامه داد:  در این خصوص دومین رویداد ملی مدارس آینده  26 دیماه 1402 در تالار علامه امینی دانشگاه تهران به همت سازمان نوسازی مدارس کشور و بنیاد برکت برگزار شد. این رویداد در 4 محور کلی: مدرسه آینده و نظام آموزشی، مدرسه آینده، کانون تربیت و پیشرفت محله (مدرسه در مقیاس شهر)، مدرسه آینده و محیط کالبدی (مدرسه در مقیاس کالبد) و مدرسه آینده و تجهیزات و فناوری های آموزشی (مدرسه در مقیاس اجزاء) برنامه ریزی شد و با حضور جمعی از صاحب نظران و متخصصین موضوع در امر فضاهای آموزشی، تربیتی و ورزشی برگزار شد.

وی نیروی انسانی متخصص و پرتلاش را سرمایه اصلی سازمان نوسازی مدارس دانست و گفت: نخستین دوره اهدای جایزه  ملی نصیر که بالاترین درجه در حوزه مهندسان نوسازی مدارس کشور  تلقی می شود، در اسفند ماه توسط وزیر آموزش و پرورش به 6  مهندس برتر سازمان نوسازی مدارس کشور اهدا  شد.

استاندارد سازی سامانه های گرمایشی مدارس

حمیدرضا خان محمدی در خصوص وضعیت سامانه های گرمایشی مدارس گفت: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور مطابق با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و برنامه زیرنظام تامین فضا، تجهیزات و فناوری به تدوین ضوابط استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس  و اجرای طرح شهید عرب برای نیل به این منظور اقدام کرد.

وی با اشاره به اینکه با همراهی دولت در بودجه سال گذشته، سهم شرکت ملی گاز در پرداخت سهم عوارض گازرسانی به منظور  استانداردسازی کلاس‌های درس در سال جدید از ۲۰ به 40 درصد افزایش یافت، اضافه کرد: در آبان ماه امسال طی مراسمی با حضور وزیر محترم آموزش و پرورش 9500 کلاس درس از سیستم های گرمایشی استاندارد برخوردار شدند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه دولت سیزدهم همه توان خود را به کار می‌گیرد تا باقی مدارس کشور را نیز استانداردسازی کند، گفت: در دو سال گذشته تلاش شد حداقل در شهرهایی که موضوع سامانه گرمایشی و سرمایشی، اهمیت بیشتری دارد، تا حد امکان و با توان حداکثری کلاس‌ها را استاندارد کنیم وخوشبختانه سیستم گرمایشی 91 درصد کلاس های کشور استانداردسازی شده است. با برنامه ریزی انجام شده تا پایان برنامه هفتم توسعه هیچگونه سامانه غیراستاندارد در فضاهای آموزشی و پرورشی نخواهیم داشت.

توزیع تجهیزات آموزشی و هنرستانی

خان محمدی در بخش دیگری از صحبت های خود به مسئولیت این سازمان در خصوص تامین و توسعه تجهیزات آموزشی و هنرستانی اشاره کرد و افزود: بدون شک تجهیزات و امکانات مناسب آموزشی نقش موثری در ارتقای کیفیت نظام تعلیم و تربیت دارند. از این رو توجه ویژه ای را در سال گذشته به این موضوع داشتیم.

وی با بیان اینکه در سال گذشته حدود 1000 میلیارد تومان تجهیزات آموزشی در مناطق آموزشی سراسر کشور توزیع شد، گفت: در روزهای پایان سال نیز طی مراسمی به طور همزمان کاروان های حامل تجهیزات به بیش از 500 منطقه آموزشی ارسال شد. اعزام کاروان های تجهیزات به مناطق مزین به نام شهدا از جلوه های ویژه این مراسم بود.

شاداب سازی مدارس در طرح شهید عجمیان

معاون وزیر آموزش و پرورش طرح شهید عجمیان را ابتکاری موثر در بهسازی مدارس و رفع نواقص جزئی وسطحی در فضاها و امکانات  دانست و گفت: در اجرای طرح شهید عجمیان حدود  70 هزار کلاس درس با حضور بیش از 15 هزار گروه جهادی غالبا دانش آموزی، دانشجویی، طلاب و معلمان بهسازی و شاداب سازی شده است که فرصت مناسبی برای تجربه اندوزی در قالب گروه های جهادی بوده است.

این مقام مسئول اضافه کرد:  البته این روند که با استقبال خوب اولیای خانه و مدرسه روبه رو شد، همچنان ادامه خواهد یافت و از هر فرصت مناسب برای شاداب سازی فضای کلاس های درس و مدارس استفاده خواهیم کرد.

سال 1403، آغاز برنامه هفتم توسعه و شکوفایی مدرسه سازی

رئیس سازمان نوسازی، توسعه  و تجهیز مدارس کشور در پایان با قدردانی ویژه از همه دست اندرکاران عرصه مدرسه سازی، خیرین نیکوکار، مسئولان  وهمراهان و خانواده بزرگ و جهاد گر مدرسه سازی تصریح کرد: انشالله با همدلی و همراهی همه بزرگواران در سال آینده طرح های تحولی را پی می گیریم تا به اهداف پیش بینی شده برسیم.

وی با تاکید ویژه بر ادامه روند تکمیل طرح های نیمه تمام با اولویت پروژه های مشارکتی، خاطر نشان کرد: هیچ طرح جدیدی را بدون نیاز سنجی شروع نخواهیم کرد و بیشتر توان و منابع  صرف تکمیل طرح های نیمه تمام خواهد شد. به امید خدا در هفته دولت و دهه فجر مراسم تحویل همزمان فضاهای جدید را خواهیم داشت که امیدواریم بتوانیم بیش از 3000  فضای جدید تحویل دهیم.

خان محمدی با اشاره به تکلیف برنامه هفتم توسعه در خصوص ساخت مجتمع های بزرگ آموزشی، خاطر نشان کرد:  در صورت تحقق تخصیص ها امسال شروع احداث بخشی از این مجتمع های بزرگ در دستور کار قرار خواهد گرفت.

وی خاطر نشان کرد: در ادامه برنامه های پیش بینی شده سال 1403، بیست و ششمین دوره جشنواره خیرین مدرسه ساز کشور در فصل بهار با برنامه ریزی مناسب و شایسته خیرین نیک اندیش برگزار خواهدشد. همچنین  ادامه طرح شهید عجمیان در فصل تابستان با هدف بهسازی و شاداب سازی مدارس و نیز پیگیری اجرای طرح شهید عرب با موضوع استاندارد سازی سامانه های گرمایشی و سرمایشی از برنامه های سازمان در سال 1403 خواهد بود.

خان محمدی به برگزاری همایش مدرسه ایرانی معماری ایرانی - اسلامی در سال جدید اشاره کرد و تصریح کرد:  البته قبلا این همایش با عنوان مدرسه ایرانی معماری ایرانی برگزار شده است. یکی از موضوعاتی که در بحث معماری فضاهای آموزشی مغفول مانده توجه به عمق مدرسه است. باید به  موضوع جذابیت‌های درون کلاس بیشتر و دقیق تر بپردازیم تا امر نما و منظر بیرونی مدرسه که اکنون نمود بیشتری دارد اما اهمیت معماری داخلی بیشتر است.

این مقام مسئول رمز موفقیت سازمان نوسازی مدارس کشور در سال 1402 که به اذعان همگان دولت سیزدهم را به کارگاه مدرسه سازی کشور تبدیل کرد حمایت و همدلی در سایه تلاش جهادی دانست و اظهار داشت: دولت محترم با وجود محدودیت‌ها ۶۰ میلیون دلار از محل صندوق ذخیره ارزی به نوسازی مدارس اختصاص داد، که در نوع خود اتفاق کم نظیری است، سال 1402 را می توان سال همدلی و حمایت مشترک دولت، مجلس و وزارت آموزش و پرورش از نهضت بزرگ مدرسه سازی ایران نامید،که جای تقدیر دارد. امیدواریم این حمایت ها در سال 1403 نیز تشدید شود تا در مسیر تحقق ماموریت ها گام برداریم.

وی در پایان اذعان داشت:در سال جدید تلاش می کنیم به سمتی پیش برویم تا رویکرد مدارس تراز سند تحول را تقویت کنیم. متناسب سازی مدارس و ساخت آنها باید به گونه ای باشد که با محله ارتباط برقرار کند. به عبارتی موضوع مدرسه کانون تربیت و پیشرفت محله از سیاست های سازمان در سال جدید خواهد بود.



کلمات کلیدی


captcha